De förgätna del 17 - Firebird trans Am 1969
Pontiac Firebird Trans Am är en modell nästan alla känner till, vassaste utförandet av Firebird, och kunde oftast kännas igen av den enorma örnen som prydde mtorhuven. Örnen tillkom dock inte förrän på 1974 års modell.
Så varför skriver jag då om en av de mest välkända muskelbilsmodellerna här där jag annars bara skriver om de bortglömda och okända? Jo, ni skall få se att en Trans Am kanske inte är så vanlig som man kan tro, ialfall inte av den absolut första årsmodellen.
Namnet Trans Am kommer från SCCA:s Trans American cup series, en tävklingsklass där denna typ av bil kunde hävda sig väl, och de gällde då för tillverkarna att bygga modeller med rätt specifikationer för att kunna delta i serien. AMC Javelin byggde en Trans Am modell, Dodge Challenger gick att få ett T/A Comp-utförande, Chevrolet Camaro hade redan tjuvstartat med sin Z/28 modell sent 1967. Naturligtvis skulle Pontiac haka på Trans Am-tåget och gjorde en rejält preppad version av sin redan framgångsrika Firebird. Mannen bakom detta Trans Am-projekt, liksom Firebirden i sig självt, hette åter igen John Z DeLorean.
Firebirden försägs med en svart grill, spoilers, och till skillnad från flera andra bilar där scoops och sånt var prydnad så hade Tran Am fullt fungerande huvscoop och även på skärmarna för evakuering av luft ur hjulhusen. Mekaniskt fick dom 10.bultad diffad bakaxel, manuell Muncie M-13 växellåda, styvare fjädring, större krängningshämmare, styrservo med "quick steer ratio"
Och den försögs givetvis med största motorn på 400" i Ram Air III-utförande. med Ram air IV som option. Dessa olika Ram Air I till IV-utföranden är väldigt ovanliga i sig själva, men i Trans Am 1969 var den standard.
Ram Air III-motorn med sin avancerade tätning där lufen leds via huvens kanaler via vacuumstyrda ventiler till rätt ställen, kromade ventilkåpor var faktiskt original just för Trans Am. Bakpartiet med den unika spoilern och bakpartiet målat blått. Samtliga Trans Am 1969 var lackade Cameo white med blåa stripes.
Men inte riktigt alla Trans Am lackades vita, den första som lånades ut till pressen vid lanseringen den åttonde december 1968 var faktiskt i silver., det var en prototyp med en lite annurlunda huv helt i glasfiber. produktionsmodellen hade huv i stål med scoopen i glasfiber.
Det kom bara tt byggas 697 Trans Am Pontiacs 1969 , så den är inte alls så vanlig som man kanske vill tro.
Följande år så gjordes det 3196 Trans Ams, inte heller så hög siffra av de nästan 50000 Firebirds gjorda 1970.
Det byggdes bara några tusen om året innan Trans Am fick ett rejält uppsving 1975 då hela 27274 gjordes, och kom sen dess vara den mest populära modellen av Firebird.
Och den mest sällsynta av dom allihop, Firebird Trans Am convertible, av de 697 byggdes bara åtta stycken som cabriolet!
Så dom är trots inte alls så vanliga fåglar ändå.
Så varför skriver jag då om en av de mest välkända muskelbilsmodellerna här där jag annars bara skriver om de bortglömda och okända? Jo, ni skall få se att en Trans Am kanske inte är så vanlig som man kan tro, ialfall inte av den absolut första årsmodellen.
Namnet Trans Am kommer från SCCA:s Trans American cup series, en tävklingsklass där denna typ av bil kunde hävda sig väl, och de gällde då för tillverkarna att bygga modeller med rätt specifikationer för att kunna delta i serien. AMC Javelin byggde en Trans Am modell, Dodge Challenger gick att få ett T/A Comp-utförande, Chevrolet Camaro hade redan tjuvstartat med sin Z/28 modell sent 1967. Naturligtvis skulle Pontiac haka på Trans Am-tåget och gjorde en rejält preppad version av sin redan framgångsrika Firebird. Mannen bakom detta Trans Am-projekt, liksom Firebirden i sig självt, hette åter igen John Z DeLorean.
Firebirden försägs med en svart grill, spoilers, och till skillnad från flera andra bilar där scoops och sånt var prydnad så hade Tran Am fullt fungerande huvscoop och även på skärmarna för evakuering av luft ur hjulhusen. Mekaniskt fick dom 10.bultad diffad bakaxel, manuell Muncie M-13 växellåda, styvare fjädring, större krängningshämmare, styrservo med "quick steer ratio"
Och den försögs givetvis med största motorn på 400" i Ram Air III-utförande. med Ram air IV som option. Dessa olika Ram Air I till IV-utföranden är väldigt ovanliga i sig själva, men i Trans Am 1969 var den standard.
Ram Air III-motorn med sin avancerade tätning där lufen leds via huvens kanaler via vacuumstyrda ventiler till rätt ställen, kromade ventilkåpor var faktiskt original just för Trans Am. Bakpartiet med den unika spoilern och bakpartiet målat blått. Samtliga Trans Am 1969 var lackade Cameo white med blåa stripes.
Men inte riktigt alla Trans Am lackades vita, den första som lånades ut till pressen vid lanseringen den åttonde december 1968 var faktiskt i silver., det var en prototyp med en lite annurlunda huv helt i glasfiber. produktionsmodellen hade huv i stål med scoopen i glasfiber.
Det kom bara tt byggas 697 Trans Am Pontiacs 1969 , så den är inte alls så vanlig som man kanske vill tro.
Följande år så gjordes det 3196 Trans Ams, inte heller så hög siffra av de nästan 50000 Firebirds gjorda 1970.
Det byggdes bara några tusen om året innan Trans Am fick ett rejält uppsving 1975 då hela 27274 gjordes, och kom sen dess vara den mest populära modellen av Firebird.
Och den mest sällsynta av dom allihop, Firebird Trans Am convertible, av de 697 byggdes bara åtta stycken som cabriolet!
Så dom är trots inte alls så vanliga fåglar ändå.
Kommentarer
Trackback