En impulsresa till Tibro (-kappbloggning: mars-07)
Power Swap Meet Tibro är egentligen en marknad som tidninge Power håller varje år innan säsongen egentligen kommer igång, dock var marknaden inte av några jättemått, men bilarna som dras till träffen som inte är någon träff, var av stora mått. Denna kyliga vårdag som jag och kompisen började med att skrapa is från rutan på en Pontiac catalina '59:a, lockade ett tusental bilar ur gömmorna.
Vi kom på det kvällen innan att fan, vi drar upp, så vi åkte vid halvtiotiden på kvällen och hämtade hans Pontiac från vinterförvaringen i Lödöse.
Rix bakom ratten i Pontiacen på väg över västgötaslätten, och vår Pip hittade vi bakom ratten på en Cadillac 58:a
Otrolgt många bilar dök upp, i runda slängar nåt tusental, flertalet hade fortfarande ett tunt lager garagedamm kvar, det var visst fler än jag och Rix som impulsåkte dit denna dag.
Buick från 1960, samt en ovanlig 1963 Pontiac Parisienne, en kanada-modell.
Amerikanare är inte bara stora bilar, en liten prydlig Rambler American är en ovalig syn, oxh till höger en liten och sällsynt Dodge dart cabbe.
Långa rader av Cadillacs...
Men vad är detta? jo mer småttigt, Pontiac Tempest var de första åren en "compact" i klass med den egendomliga sysonmodellen Corvair från Chevrolet. 1961 till 1963 var Tempest nästan lika egendomlig då den kom med en speciell fyrcylindrig motor kallad "Indy Four" och växellådan ihopbyggd med bakaxeln. den satt offset på axeln och kraftöverföringen skedde med en böjd (!) transaxel..
Detta är en 63:a och bara c:a 4000 sådana byggdes som stationsväagnar, väldigt få torde ha överlevt. Denna har dock V8 , det avslöjas av de överdimensionerade hjulen, alla V8-Tempest fick 15 tums fälgar.
Ännu sällsyntare med bara 484 byggda var Chryslers formidabla 300C , men dessa har tagits tillvara på i bra mycket högre utsträckning, 300C var enexklusiv prestandavagn, med 392" hemi-motor på 390 hästkrafter och toppfarten garanterades till 240km/h, varje bil testades och justerades individuellt och levererades inte förrän måtten var uppfyllda. tänk på att bilen är en cabriolet som är 5,70 lång och väger 2,3 ton.. och att det var för femtio år sen.
Dodge 880, märklig kortlivad mellanmodell som fick fylla gapet efter de Sotos hädanfärd, till skillnad från övriga Dodge så hade denna Chryslers kaross. Och en ovanlig Mercury park lane från 1960, inte det vackraste dom gjort, men väldigt sällan man ser en ute på rymmen.
muskelbilarna hade inte riktigt vaknat ur dvalan så här tidigt, men ett par yrvakna exemplar hittade dit iallafall, en sällsynt Shelby-cabbe från 1968 samt Pontiacs GTO från 1969
Efter marknaden så åkte vi och väldigt många fler en sväng förbi Millners, bilhandlar med inriktig på USA, hela hallen full med USA-bilar allt i anslutning til ett härligt femtiotalsinspirerat fik och hamburgerbar, komplet med jukebox och allt, rekommenderas.
http://www.millners.nu/index.php
En liten titt i Millners trevliga ochvälfyllda säljhall.
På det hela taget en fantastiskt trevlig dag, och vi som egentligen inte ens skulle åkt dit....
Vi kom på det kvällen innan att fan, vi drar upp, så vi åkte vid halvtiotiden på kvällen och hämtade hans Pontiac från vinterförvaringen i Lödöse.
Rix bakom ratten i Pontiacen på väg över västgötaslätten, och vår Pip hittade vi bakom ratten på en Cadillac 58:a
Otrolgt många bilar dök upp, i runda slängar nåt tusental, flertalet hade fortfarande ett tunt lager garagedamm kvar, det var visst fler än jag och Rix som impulsåkte dit denna dag.
Buick från 1960, samt en ovanlig 1963 Pontiac Parisienne, en kanada-modell.
Amerikanare är inte bara stora bilar, en liten prydlig Rambler American är en ovalig syn, oxh till höger en liten och sällsynt Dodge dart cabbe.
Långa rader av Cadillacs...
Men vad är detta? jo mer småttigt, Pontiac Tempest var de första åren en "compact" i klass med den egendomliga sysonmodellen Corvair från Chevrolet. 1961 till 1963 var Tempest nästan lika egendomlig då den kom med en speciell fyrcylindrig motor kallad "Indy Four" och växellådan ihopbyggd med bakaxeln. den satt offset på axeln och kraftöverföringen skedde med en böjd (!) transaxel..
Detta är en 63:a och bara c:a 4000 sådana byggdes som stationsväagnar, väldigt få torde ha överlevt. Denna har dock V8 , det avslöjas av de överdimensionerade hjulen, alla V8-Tempest fick 15 tums fälgar.
Ännu sällsyntare med bara 484 byggda var Chryslers formidabla 300C , men dessa har tagits tillvara på i bra mycket högre utsträckning, 300C var enexklusiv prestandavagn, med 392" hemi-motor på 390 hästkrafter och toppfarten garanterades till 240km/h, varje bil testades och justerades individuellt och levererades inte förrän måtten var uppfyllda. tänk på att bilen är en cabriolet som är 5,70 lång och väger 2,3 ton.. och att det var för femtio år sen.
Dodge 880, märklig kortlivad mellanmodell som fick fylla gapet efter de Sotos hädanfärd, till skillnad från övriga Dodge så hade denna Chryslers kaross. Och en ovanlig Mercury park lane från 1960, inte det vackraste dom gjort, men väldigt sällan man ser en ute på rymmen.
muskelbilarna hade inte riktigt vaknat ur dvalan så här tidigt, men ett par yrvakna exemplar hittade dit iallafall, en sällsynt Shelby-cabbe från 1968 samt Pontiacs GTO från 1969
Efter marknaden så åkte vi och väldigt många fler en sväng förbi Millners, bilhandlar med inriktig på USA, hela hallen full med USA-bilar allt i anslutning til ett härligt femtiotalsinspirerat fik och hamburgerbar, komplet med jukebox och allt, rekommenderas.
http://www.millners.nu/index.php
En liten titt i Millners trevliga ochvälfyllda säljhall.
På det hela taget en fantastiskt trevlig dag, och vi som egentligen inte ens skulle åkt dit....
Kommentarer
Trackback