En kanadensare i Markaryd (-kappbloggning: maj-07)

På väg mot Älmhult så brukar jag stanna till i Markaryd för en bit mat, och en liten felsväng (Ja, jag kan till och med köra vilse i Markaryd!) så såg jag något på en storköpsparkering som förtjänade en extra titt. Helt otroligt hur det fungerar med selektiv varseblivning, flera hundra meter bort stod en bil som jag genast kände igen. Tvärnit, fullt sväng tillbaks över trottoraren och in på parkeringen. Mycket riktigt hade jag fått syn på något av det ovanligaste som man kan tänkas från den amerikaska bilindustrin, en ACADIAN BEAUMONT!

image778

Detta är en ytterst ovanlig modell, så ovanlig att man i hemlandet Kanada knappt vet vad är för något heller. En lten mängd exporterades bland annat hit. 1963-64 kan ett 50-tal Acadian totalt ha sålts här.

När Chevrolet introducerade sin compact Chevy II 1962 kom den även att byggas för Kanadas hemmamarknad under namnet Acadian Canso och Beaumont som motsvarade de amerikanska modellerna 300 och Nova. Dessa kanadabyggda varianter såldes genom Pontaics försäljningsorganisation istället för Chevrolet.Logiskt då Acadian fick en del typiska Pontiac attribut för att särskilja den från sin kusin från USA. 

1964 Introducerade Chevrolet sin mellanklassmodell Chevelle, och då fick Acadians toppmodell Beaumont flytta upp och baseras på den, medan Canso och Invader modellen fortsatte byggas på Novan . 
Denna rara bil jag fick syn på är alltså en 1964 års Acadian Beaumont. grill, baklampor, lister skiljer sig markant från Chevellen, även navkapslarna som påminner en del om Pontiac Tempest-kapslar från året innan, men är unika för Beaumonten.  Denna bil är en av de fåtal svensksålda dylika 1964:or.
image779 

1966 så delades det upp ytterligare, Beaumont blev ett eget märke med serierna Custom och SD, dock byggdes det paralellt vanliga Cheveller i Kanada, också med lite annorlunda modellutbud än i USA, till exempel så var cabrioleterna i USA enbart av Malibu-modellen, medans i Kanada såldes cabben i serien snäppet under, Chevelle 300. Acadians fortsatte tillverkas på Nova-bas.

Beumont byggdes fram till 1969 som en Chevelle med lite Pontiac-influerade detaljer, Chevrolets motorutbud stod på listorna givetvis från 235" sexan till den vassa 396" som i Kanada hette Astro-flash respektive Astro-jet. 
Den Nova-baserade Acadian hängde med fram till 1971, de sista åren enbart som coupéer. Dessa sista byggdes dock inte ens i Kanada, utan sattes samman hos Chevrolet i New Jersey, men gjordes enbart för Kanada-marknaden.

Svensk reklam för Acadian anno 1963, sloganen "konstruerad för ett klimat likt vårt" borde egentligen gett modellen större framgång här än vad den fick.  

image780

Kommentarer
Postat av: svensson

"Bilspotting" kan bli en sjuka. Man fäster sig för helt omärkliga saker men gläds när man finner dem.

Jag brukar jubla inombords då jag ser en "Volvo S90": sista årsmodellen av 980-serien. Bara en märkesgrej, en badge-grej, men rolig...

Postat av: Mårten

S90/V90 bilen hajar man faktiskt till när man ser, inte för jag brukar jubla över Volvos, men dom är riktigt sällsynta.

2008-04-13 @ 13:18:30
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Hoho

Jag äger en Acadian Canso 63a

2009-06-02 @ 13:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback