En pärla till vrak (-kappbloggning: mars-07)

Många skulle nog kalla det här för vrak, för det är ett vrak, det kommer gå åt åtskilliga reservdelsbilar för att få fason på den här bedrövligt dåliga Chrysler New Yorker cabben


 image546

Men, nån jägare har vetat exakt vad det är för villebråd han jagat, Bytet uppspårat och nedlagt långt upp i Michigan, långt från de oridnarie jaktstigarna. 
Det är en ovanlig Chrysler New Yorker De Luxe convertible från 1953, det byggdes bara 950 sådana här cabrioleter och det mest fascinerade av allt, den har den allra första Hemi-motorn från Chrysler. 

Långt innan Hemi blev ett begrepp i racing och muskelbilar byggdes de allra första Hemi-motorerna till New Yorker modellerna, med premiär 1952. Effekten låter inte mycket med 180 hästkrafter men på den tiden var det i översta prestandaskiktet. och greppet med hemisfäriska förbränningsrum visade sig vara ett lyckat koncept.
Bara några år senare tillhandahöll man en 392" hemi  på hela 390 hästkrafter, utvecklingen gick rasande fort under femtiotalet.


.

Kommentarer
Postat av: svensson

Kul med bilder på vrak också!

Dels kan man mentalt föreställa sig hur den kan bli när den är färdig. Dels roligt att se lite rost och matt lackering som omväxling mot alla fina bilder...!

(Jag har samma princip på min blogg: alltför många hallstämplade konstverk och illosar tröttar ögat, lite svartvitt och amatörfotos lättar upp.)

Postat av: Anonym

"Goa Gubbar och goa bilar",,

Det hör ihop va?? Hehehe,,

Ursäkta att det dröjt med länken till din sida. Jag råkade ut för en hjärtinfarkt på Måndagskvällen då du skrev i min Blogg,,men INTE därför att du kommenterade,,Hahahaha.

Så jag är nyss hemkommen från Hjärtintensiven. Jag ser att Trailern står kvar på samma ställe då jag såg den sist. Jag drog ju runt med den 2005 en stund på sommaren. Var bland annat på Varberg med tre bilar ombord,,Bl.a. en knallgul El Camino 68_69 med kompressormatad lustgasinjekterad "Smallblock" Ca 720 HK UTAN Gas !!


Den var "Skojsig att lasta",,

Keep the rockin side up,, and the rainy side away !

Postat av: Mårten

Oj! jösses, det var inte roligt att höra, men du repar dig vad det verkar.
Den trailern med Caminon och annat har jag på bild från Varberg, jag mailar den :)

2008-04-04 @ 18:54:05
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback