Fleetwoods(-kappbloggning: feb-07)

Cadillac 1959 finns det gott om i Sverige, runt 700 stycken till dags dato vilket är en otroligt imponerande siffra, nästan 60 stycken är av dyraste Eldrorado Biarritz-modellen, nästan 5% av totala produktionen! Sverige är världsledande i Cadillac, inget tvivel om det.

Trots 59:ans enorma popularitet så finns det vissa modeller av årgången man ytterst sällan ser som till exempel Fleetwood 60 Special. 2250 stycken byggdes av den lite längre sedanen, som kännetecknas främst av den speciella konvexa extraprydnadén på bakskärmarna.

Så man lyfte lite grann på ögonbrynen när det ramlade ut två sådana här sällsyntheter samtigt ur en container på Nordtrafik .

image543 image544

Den blåa ligger väldigt lågt på backen, det beror på att den är utrustad med den otroligt sällsynta luftfjädringen som fanns 1958-1959 hos GM-bilarna. 

Trendspaning på Nordtrafik, jo mer denna dag lastades det ur fyra containrar med full-size Ford-cabbar av sextiotalsmodeller, dom börjar bli mer och mer populära, har alla GM-bilarna tagit slut nu? 

image545

 

Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode

Mycket intressant och initierad blogg! Jag har tagit mig friheten att länka till dig - hoppas det är OK.

Postat av: RonnyBGoode

Mycket intressant och initierad blogg! Jag har tagit mig friheten att länka till dig - hoppas det är OK.

2008-04-03 @ 22:18:35
URL: http://ronnybgoode.blogspot.com
Postat av: Mårten

det är helt okej, jag ska länka till din musikaliska skattgömma med :)

2008-04-03 @ 22:27:50
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Älskar den där gråblå metallicen på högra Cadillacen. "Sobert en hårsmån från smärtgränsen", som Harry Järv brukade säga...

(Men är det inte ´59? Satt verkligen bromsljusen (de röda duttarna) så högt även '60? '60 hade det där rödljuset integrerat i fenbakkanten som en list, har jag för mig... Viktiga saker detta!)

2008-04-04 @ 15:33:30
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: svensson

Ser nu att jag läst slarvigt. Det "60" som står i modellnamnet "Fleetwood 60 Special" är inte årgång.

Så det är '59:or som jag trodde!

2008-04-04 @ 15:35:50
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Jo det är 59:or , men det är modellen som heter Fleetwood 60 Special, fanns en Fleetwood 75 också, Cadillac fabriksbyggda limousine på 150 tums hjulsbas

2008-04-04 @ 15:53:33
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback