Säve depå 2007, regn, racing och rotblöta (-kappbloggning: juli-07)

Detta år gick nog till historien som den blötaste säsongen hittills i racingvärlden, mycket regnade bort. På Säve Depå har vi alla events haft turen att slippa regn på alla år vi kört. bara haft en dags avbrott av 25 tävlingsdagar. Nu fick vi igen det...

image901 image902

Förberedelser av banpreppning kräver inte så många förutsättningar, men torrt underlag är ett av dom, det blev inte lätt, men med lite försigkommenhet och goda kontakter med flygledningen så fick ner en heilkopter på banan för att blåsa bort dom värsta pölarna.

image903

Så kommer lördagen och det är dags för det stora eventet Bilsport en dag på strippen, läget ser inte så värst ljust ut när det vid halvsjutiden på morgonen såg ut så här vid starten...

image904 image905

Det kom närmare 50 millimeter under natten, och detta ställde inte bara till det för förberedelserna, utan även att tilltänkta parkeringar förvandlades till rena träsken, så situationen blev rätt prekär när publiken strömmade till.

Men deltagare kom det iallafall, och regnandet avtog såpass mycket att det kunde köras, och köras blev det, trots nån halvtimmes ytterligare avbrott på dagen, så blev det över 820 repor körda trots allt, inte illa det.

Totte och gänget kom från Kalmar med den otroliga 142:an som visats förut på sidan, nu med ännu större grejer växande genom huven, Och en Camaro i besiktningskön, EDPS eventet är till för mer vanliga gatbilar, och vissa är väl, tja gränsfall, minst sagt.
image906 image908


På väg ut mot start, en trevlig Firebird från Borås och nåt riktigt ovanligt, Shelby Cobra replicor ser man ofta men inte en replica på en Shelby Cobra Daytona coupe.
image909 image910
image911 image912
En valiant från Gotland på startlinjen och vår Rickard med sin nya Chevrolet Camaro värmer på rejält

Ford Mustang från 80-talet är inte något som ses som klassiker så varför inte bygga racerbil på det istället. Och till höger Robert Christells Thunderbird med dubbelturbo och VEMS-insprutning gick ruggigt fort, snabbaste tiden på dagen med 8,52 trots väderomständigheterna. Fast gatbil? nja...
image913 image914
image915 image916
Men det går ju och bränna däck med Volvobilar också ibland.

Burnout-bilder kan det aldrig bli för mycket av, BMW:s till vänster, två Camaro 69:or på samma gånt till höger och Peter Lundgrens välstämda Duster, han körde träningspass denna dag för tävlan i VCET-cupen som vi höll dagen efter. Europa och Japanbilarna är i majoritet på EDPS, men till Säve kom faktiskt en försvarlig mängd jänkejärn också, kul.
image917 image918
image919 image920

När man ser en tämligen oansenlig Audi med bromskärm bak , så anar man lite oråd, och då den körde på slutfarter runt 260km/h så behövs den där prylen också, dagens mest överraskande ekipage, Lika fort går det dock inte för Pär på sopmaskinen.
image921 image922
image923 image924
Peters Duster ännu en runda ut, På Säve har vi kapaciteten att mata på riktigt mycket med bilar, så här får alla köra rätt mycket trots ett enorms startfält. Även Styrbjörn med sin otroligt snabba jättecaprice dök upp.

Dagen slut, trots jämnmulet så höll sig regnet borta nästan hela dan, dags att åka ut och preparera banan för morgondagen och sen tända grillen och spendera resten av kvällen med att preparera oss själva.
image925 image926


Söndagen bjuder på deltävlig i VCET-cupen, nu körs halva sträckan, 201 meter och tävlande anländer vanligtvis okristligt tidigt. Denna cup är ganska liten och gemytlig runt 20 tal bilar som kör i dagsläget, tillskillnad från EDPS-dagen före då det vart över 200 startande. Så känns det väldigt avslappnat.

Morgonmek, Anders från Arvika finjusterar sin Nova, och i Team Northrace varmkörs altered-maskinen
image927 image928
image929 image930
Chevrolet från 1967 respektive 1966, att köra racerbil på full-size är mäktigt, och i denna cupen kör man i index-klasser så storleken har inte så stor betydelse. Nu gällde även att mata igenom stegarna så fort som möjligt, för flygledartornet hade lovat regn, massor av regn, inte frågan om, utan bara när. Föraningarna kom när vinden började slita ner sponsorbanderollerna från läktarna.

Lirte småbilar i cupen också, en Triumph Herald som går under namnet harald Hedning går ungefär lika gärna på tvären som rakt fram, och Mickes Volkswagen är så ivrig att komma iväg att den nästan tippar baklänges.
image931 image932
image934 image935
Ford Falconen är ett väldigt prydligt bygge, och den andra röda lille vagnen är en Opel, två bröder som kör amazon respektive Kadett, under namnet Tokfjöla Racing.

VCET-cupen körs i fem klasser på 201 meter, värstingklassen som innefattar motsvarande Pro Street bilar kallas här Heavy och kör på Break out, dvs får inte köra under 5,90 sekunder. Kenneth ville testa nåt nytt med bränslesystemet och anmälde sig och Altereden i heavy klassen, han hade i och för sig inga planer på att hålla sig under index heller... 

image936  image937
image938

VRÖÖÖÖÖL, sluttid 4,64;  262km/h blåste klassindex med största marginal nånsin, men kul var det.

Sen hann finalerna precis påbörjas inan de första tunga dropparna började falla, sen föll dom tätt, och paraplyerna syntes rusa mot utgångarna. Slutåkt.
image939 image940

Regnet forsade ner, och blåsten hade tilltagit med byar mot 30 sekundmeter, i detta ösregn försökte folk packa ihop sina grejor, skydda motorer och annat, och vi fick jaga herrlösa trailers som skenade i depån i stormen. Banderoller och flaggor fick tas ner,de inte inte tagit ner sig själva vill säga.

En genomdränkt Peter gör klar Dustern för avfärd, samma gör Tokfjöla-grabbarna.
image941 image942

Lelle försöker samla ihop det mesta av tidtagargrejorna, blöta banor är inget kul att titta på...
image943

Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle

Du är verkligen duktig med kameran när du är ute och får till många bra bilder! :D

Postat av: Mårten

Tackar :) , mjo, mycke bilder blir det.

2008-04-21 @ 21:06:51
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Ms Chevelle

Kul, önskar att man hann med att ta mer bilder själv när man är ute!
Får ta sig i kragen! :D kanske blir det mer nu när man fixat bloggen.

2008-04-21 @ 22:11:21
URL: http://blogg.passagen.se/mschevelle/
Postat av: Ms Chevelle

Ha... att jag missat att du hade bild på Besten i ditt inlägg och jag hade till och med kommenterat.....

2008-12-16 @ 22:19:01
URL: http://blogg.passagen.se/mschevelle/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback