Vad man kan hitta på en söndag i Småland (-kappbloggning: aug-07)
Dagen efter racet i Älmhult så bestämde jag mig för att ta dan till att titta närmae på ställen man normalt bara kör förbi, hur mycket kan man egentligen hinan med på en dag i Småland, försöket startar... nu!
Efter frukost på ett trevligt fik, så blev det rundvandring i Älmhult för lite spanade på byggnader, och övergivna lastbilar på diverse bakgårdar. Sedan bar det av til Strömnäsbruk för tankning.
Frukost på ett café som är inrett som ett vanligt vardagsrum, kändes rätt udda, och en ledsen Volvo F83 hittades bakom en verkstad
Sen blev det ett stopp för att titta på resterna av Delary-Strömsnäs smalspåriga järnväg, Inte mycket mer än rälsstumpar bakom den nedlagda fabriken i Delary och ett sött smalspårslok som bevarats. Sedan bar det iväg upp mot Lagan och Älglandet .
På älglandet kan man åka på älgsafari, äta grillad älg, stuvad älg, kokt älg älgfärs och dessutom handla älgsouvenirer i Älgshopen. Fotoböcker med älg, kokböcker med älg, Faktaböcker om älg,älgmuggar, älgtröjor, älgsmycken, älgtänder, älgstatyer... otroligt hur mycket man kan göra av en älg.. Inte helt förvånande så bestod parkeringsplatsen till största delen av charterbussar från Tyskland.
Men i anslutning till Älgshopen så ligger Lagans motormuseum, som har en välsorterad och intressant samling med bila från förr. Både vanliga bilar och ett par närmast unika bilar med.
Stor blanding av vanligt och ovanligt, en liten Lloyd från 1959 till vänster och den stora tourern till höger är från 1909, och det är faktiskt en Opel.
Trettiotalslyx, Lancia Astura från 1938 med vacker specialkaross från Pininfarina, syskonmodell med den Astura som visats innan i inlägget om Tjolöholm 2007. Sedanen är något så ovanligt som en Hispano Suiza. Namnet antyder spansk-schweitzisk anknytning men bilarna byggdes i Frankrike, lång histora som jag inte skall försöka reda ut. dessutom har denna vackra vagn kaross från karossmakaren Van Vooren som var verksam i Belgien.
Denna gigantiska tourervagn är en Renault type DU från 1913, ganska långt ifrån dagens små Clio, Megane och annat småttigt.
Och som jämnvikt mot lyxbilarna lite vardagsbilar, Opel från 1931 och en Fiat 514 från 1929, två märken som fortfarande är med i gemet.
Och några som inte är med i gemet, en Nash från 1926, när AMC bildades på femtiotalet gennom sammanslagningen av Nash/Rambler och Hudson så ströks Nash 1958. Nästa är en fransk Pilain från 1911, dessa försvann redan 1920 från marknaden, och är tämligen okänd.
Från Laganland med sina älgar och veteranbilar så åkte jag vidare upp mot Hallsjö kyrkoruin, som härstammar från tidigt 1300-tal, även om det inte är så mycket kvar av den stackars kyrkan är såna platser intressanta.
Efter det så var det dags för en matbit och kaffebunkring i Värnamo. Nu är McDonalds och Statoil i Värnamo inga större sevärdheter i sig självt, men som knutpunkt så dyker det upp en del kul fordon som stannar till där, racing ekipage på väg norrut från folkracetävling, Jaguarer som vart på hallandsträff, sportbilar på väg till Anderstorp jänkebilar på väg från Hässleholm.
Från Värnamo styrdes kosan in mot lite småvägar runt Dye och Reftele, där hembygdsmuséet besöktes i gamla skolan tyvärr missade jag maskinhistoriska muséet så jag åkte vidare på småvägar ut mot Ölmestad. Där man kan få se fantastiska verandor och snickarglädjekåkar. Förr verkade storbönderna och brukspatronerna däromkring bräcka varandra i glasverandor, otroliga skapelser.
Från Ölmestad på slingriga bakvägar gick färden nu mot Anderstorp, mest bara för att titta på skjälva anläggningen, gamla anrika Scandinavian raceway, men det visade sig vara full aktivitet på banan då det kördes både clubsport och modsport racing.
Triumph TR2 i full racingkostym i depån, vagnen till höger är en Tiga. finns en uppsjö av småtillverkare av dessa typer av vagnar, en värld som jag dessvärre inte är så insatt i.
Men Ford Gt 40 känner jag väl till, legendarisk och sällsynt maskin som dundrar förbi på start/mål-rakan. SAmt två läckra Shrike sida vid sida.
En verkligt trevlig eftermiddag på Anderstorp, men nu var det dags att ge sig vidare på Smålandsäventyret.
Vidare mot Gislaved och en titt runt gamla Continentals gigantiska anläggning, den är verkligen enorm, ett par småföretag har flyttat in men kanske 90% står outnyttjat, vilket slöseri. Sen besöktres en verkstad där Lincoln var ledstjärnan, Lincolns i varierande skick runtomkring.
Från Gislaved up mot Värnamo för en avstickare till mot Länghem och Hofsnäs naturreservat, vars infart5 är lätt att missa då man får åka genom skogen för att slingra sig igenom sommarstugeområden innan man kommer till den riktiga vägen mot Hofsnäs. förbi den fina herrgården leder vägen genom en ljus skog av mestadels mossbelupna bok och ekträd. Tillsammans med den mosstäckta marken och de lummiga trädskronorna som silar ljuset ser allting ut att bada i ett ljusgrönt skimmer oerhört vackert att åka långsamt igenom.
Vid slutet av den vackra vägen kommer man fram till ett fint ställe som kallas Torpa Stenhus, detta är en av få byggnader som finns kvar från senare medeltid , byggd på 1420-talet. Och själet till att den faktiskt finns kvar är märkligt nog att den övergavs och kom att användas som hömagasin. Detta gjorde att bönderna i trakten såg till att taket hela tiden var ttätt, och detta har sedermera alltså räddat huset år eftervärlden. vad mera märkligt är att huset är fortfarande i samma släkts ägo som när det uppfördes.
Sen vart det dags att åka hemåt, man kan faktiskt hinna med rätt mycketi Småland på en dag minsann.
Hofsnäs herrgård, det du kommer till innan Torpa om du kommer från Länghem, är ett utmärkt fikaställe. Numera öppet året runt... Där har det blivit några koppar genom åren... Man behöver inte vända vid Torpa utan åka via Dannike till Borås... men det visste du väl redan...
Jo... tog ett besök till på Torpa innan jag hittade vägen mot Dannike.
Visst är det härligt att bara glida runt utan mål och upptäcka små smultronställen. Stanna till när man känner för det, utan stress. Jag brukar ibland ha en gammal Caltex-karta från 50-talet med mig och navigera efter den. På detta sätt kan man upptäcka många miljöer som man annars skulle ha missat. Till och med kan man se många nu nedlagda järnvägslinjer på kartan, följa sträckningen i det nuvarande landskapet och ibland se rester av vad som en gång var. Rätt avkopplande i IT-stressens tidevarv.
Roligt att läsa lite om byggnader och hus som omväxling...