Wheels&Wings 2007, krom och duggregn (-kappbloggning: juli-07)
Det årliga äventyret Wheels&Wings kunde blivit äventyrligt redan innan man kom dit. regnandet fortsatte ställa till det på västkusten . Förstasidan på Göteborgsposten visade en ensam husvagn simmandes i en vattensamling som skulle föreställa avfarten mot Gettrön, vilket gjorde det tvivelaktigt om man skulle åka dit överhuvudtaget.
Men regnet drog undan, och träffen skulle genomföras som planerat, arrangörerna hade hela veckan länspumpat fältet dag och natt för att kunna köra. Ett omänskligt slit, men dom klarade det!
Framkomligheten var dock lite begränsad, norra avfarten var fullpackad med fordon, så jag tänkte vara smart att köra förbi och ta södra avfarten, det var dock inte så smart, ännu mera fordon, sju kilometer köer, fyra timmar att ta sig in...
Nästa år tar jag med mig en bok...
Väl på fältet så blev man överraskad över att det vattensjuka området höll, man hade haft ett skräckscenario om ett slagfält med bilar nedsjunkna och tusentals raggare som vältrar omkring i knähög gyttja. Men inget av detta, allt fungerade väl och all heder åt Varberg motorklubb som rodde iland med detta mot alla odds.
Bland det första jag lade märke till när jag parkerade, AMC-bilar. en Matador wagon från 1972 är sällsynt här, lite länre bort stod en Ambassador cabriolet från 1965. två av högst fem AMC-bilar av sådar 3000 bilar på hela träffen, märkligt att ingen verkar tycka om dessa stackars bilar alls.
Pontiac modell 1966 är mycket populära här,dock sällan man ser dom som stationsvagn, här en Catalina wagon. Dodge Polara 1968 ser elak ut även bakifrån.
Exklusivast från sin tid Chrysler 300F från 1960 gjordes i bara 964 exemplar och den magnifika Buick Limited, en modell som bara erbjöds 1958, som cabriolet och byggd i 839 ex. pris ny $5125.
Nederst, dess motpoler, 1956 års Chevrolet 210 sedan , byggd i hela 283125 ex, kostade i detta utförande $1912, samt dess konkurrent Plymouth Savoy sedan, kostade $1967 och haltade efter i försäljningen med 51762 vagnar byggda.
Sextiotal hos Chrysler, en New Yorker 1964 är en rätt ovanlig syn, likaså Plymouths från 1963, här en Sport Fury cabbe. 1965 fick Chrysler helt nya karosser och här även det en New Yorker som fyrdörrars hardtop, och en Dodge Polara från 1967.
Cadillac, inget Wheels &Wings utan horder av Cadillacs, naturligtvis massor av vackra 56:or som dessa två coupe De Ville. Samt den exklusiva Eldorado av första årsmodellen 1953. Även en 1948 års series 62 cabriolet, som är mycket ovanlig att se.
Och lite nyare Cadillacs, två 68:or, en flott Fleetwood och en De Ville cabbe, samt ännu en Fleetwood, men från 1962. Svart var en vanlig färg på denna lite lyxigare modell, kostade tusen dollar med än en De ville. Nere till höger en De ville från 1965.
Chryslers cadillac-konkurrent, lite exklusivare, lite större, lite dyrare och byggd i betydligt färre exemplar, Imperial, närmast en 57:a och bakom den en lika svart 59:a.
Håriga muskelbilar fanns det givetvis gott om, den egendomliga Studebaker Avanti 1963 torde räknas till dom, extrem design med glasfiberkaross och kompressormatad V8. Samma år lanserades en helt ny Corvette, detta är en 64:a.
1970 Dodge Challenger är oerhört sällsynt som cab. En av de mest legendariska muskelbilarna, Chevrolet Camaro Z/28 från 1969, i den allt annat än diskreta "Hugger orange" kulören.
Längst ner gapas det stort, knallgul 1971 års Plymouth Cuda med 340" motor. Färgen heter "Top Banana" och en 1970 års Pontiac GTO som här visar upp den extremt sällsynta Ram Air IV motorn, bara 68 GTO:s detta år utrustades med det.
Men den hårigaste bilen av dom alla var den här Volvon!
Även lite nyare bilar vågar sig in på träffen med, Dodge Viper är elak i svart.
Ett par stycken Rolls Royce dök upp med, den som drog till sig mest uppmärksamhet var den här otroliga bus-Rollsen. Men med dagens fantasipriser på amerikanska bilar så är faktiskt detta inte så tokigt alternativ, V8 har dom ju också.
Chevelle Malibu SS396 från 1967, enda 67-Chevellen på hela Wheels&Wings, varför ser man dom så sällan? Till höger en 72:a cab, också ovanlig, men lite oftare sedd ute i det fria.
Wheels&Wings handlar ju också om flyg, men det usla vädret med kraftiga vindbyar lämnade flight-line tämligen glest i år. Micke Carlsson vågade sig dock upp ett par vändor med sin härliga "Tummelisa" och ett gäng Piper Cubs fanns på plats också. Dom lyfte stjärten redan stillastående och startade nästan baklänges i de hårda vindbyarna.
En del europeiskt smiter givetvis in också, en låg och frän Lamborghini Gallardo och en vacker Mercedes SL från 1965 parkerad brevid en Chevrolet Impala från samma år. Nederst Jaguar mk.X från 1962, som är en riktigt stor bil, bulligt och sobert, med sina 5,35 och två meters bredd var den tänkt för USA-marknaden. Och en ytterst ovanlig Jensen, detyta är ingen Interceptor utan den märkliga FF, fyrhjulsdriven GT-vagn som kom med V8 från Chrysler, runt 300 byggdes totalt mellan 1966 och 1971.
Ingen bilträff utan Edsel, 1958 Pacer cabriolet.
Även ett antal Mercurys från åren 1957-58 fanns på plats, detta en Turnpike Cruiser från 1957, lyxigaste Mercuryn var med sin prislapp på 4103 dollar hela 800 dollar dyrare än Montclair convertible. 1265 byggdes det av den här pampiga cabben.
Excalibur, burlesk extravagant, en riktigt Hollywood-bil, och den eleganta Studebaker GT hawk från 1963.
Pontiacs kanadensiska modell Parisienne såldes ett par år med prefixet Grande i en lite exklusivare modell, extremt ovanlig syn, denna från 1967, till höger bland de största bilarna nånsin, och den största med självbärande kaross, Lincoln Continental cabriolet från 1960.
Och på hemväg i köerna ut möter vi Pip i hennes fräcka rosa Amazon custom och vår vän Rickard, som när han inte är ute på raggarsvängen är duktigt på att skruva och kör riktigt fort på strippen med sin Camaro 69:a
Men regnet drog undan, och träffen skulle genomföras som planerat, arrangörerna hade hela veckan länspumpat fältet dag och natt för att kunna köra. Ett omänskligt slit, men dom klarade det!
Framkomligheten var dock lite begränsad, norra avfarten var fullpackad med fordon, så jag tänkte vara smart att köra förbi och ta södra avfarten, det var dock inte så smart, ännu mera fordon, sju kilometer köer, fyra timmar att ta sig in...
Nästa år tar jag med mig en bok...
Väl på fältet så blev man överraskad över att det vattensjuka området höll, man hade haft ett skräckscenario om ett slagfält med bilar nedsjunkna och tusentals raggare som vältrar omkring i knähög gyttja. Men inget av detta, allt fungerade väl och all heder åt Varberg motorklubb som rodde iland med detta mot alla odds.
Bland det första jag lade märke till när jag parkerade, AMC-bilar. en Matador wagon från 1972 är sällsynt här, lite länre bort stod en Ambassador cabriolet från 1965. två av högst fem AMC-bilar av sådar 3000 bilar på hela träffen, märkligt att ingen verkar tycka om dessa stackars bilar alls.
Pontiac modell 1966 är mycket populära här,dock sällan man ser dom som stationsvagn, här en Catalina wagon. Dodge Polara 1968 ser elak ut även bakifrån.
Exklusivast från sin tid Chrysler 300F från 1960 gjordes i bara 964 exemplar och den magnifika Buick Limited, en modell som bara erbjöds 1958, som cabriolet och byggd i 839 ex. pris ny $5125.
Nederst, dess motpoler, 1956 års Chevrolet 210 sedan , byggd i hela 283125 ex, kostade i detta utförande $1912, samt dess konkurrent Plymouth Savoy sedan, kostade $1967 och haltade efter i försäljningen med 51762 vagnar byggda.
Sextiotal hos Chrysler, en New Yorker 1964 är en rätt ovanlig syn, likaså Plymouths från 1963, här en Sport Fury cabbe. 1965 fick Chrysler helt nya karosser och här även det en New Yorker som fyrdörrars hardtop, och en Dodge Polara från 1967.
Cadillac, inget Wheels &Wings utan horder av Cadillacs, naturligtvis massor av vackra 56:or som dessa två coupe De Ville. Samt den exklusiva Eldorado av första årsmodellen 1953. Även en 1948 års series 62 cabriolet, som är mycket ovanlig att se.
Och lite nyare Cadillacs, två 68:or, en flott Fleetwood och en De Ville cabbe, samt ännu en Fleetwood, men från 1962. Svart var en vanlig färg på denna lite lyxigare modell, kostade tusen dollar med än en De ville. Nere till höger en De ville från 1965.
Chryslers cadillac-konkurrent, lite exklusivare, lite större, lite dyrare och byggd i betydligt färre exemplar, Imperial, närmast en 57:a och bakom den en lika svart 59:a.
Håriga muskelbilar fanns det givetvis gott om, den egendomliga Studebaker Avanti 1963 torde räknas till dom, extrem design med glasfiberkaross och kompressormatad V8. Samma år lanserades en helt ny Corvette, detta är en 64:a.
1970 Dodge Challenger är oerhört sällsynt som cab. En av de mest legendariska muskelbilarna, Chevrolet Camaro Z/28 från 1969, i den allt annat än diskreta "Hugger orange" kulören.
Längst ner gapas det stort, knallgul 1971 års Plymouth Cuda med 340" motor. Färgen heter "Top Banana" och en 1970 års Pontiac GTO som här visar upp den extremt sällsynta Ram Air IV motorn, bara 68 GTO:s detta år utrustades med det.
Men den hårigaste bilen av dom alla var den här Volvon!
Även lite nyare bilar vågar sig in på träffen med, Dodge Viper är elak i svart.
Ett par stycken Rolls Royce dök upp med, den som drog till sig mest uppmärksamhet var den här otroliga bus-Rollsen. Men med dagens fantasipriser på amerikanska bilar så är faktiskt detta inte så tokigt alternativ, V8 har dom ju också.
Chevelle Malibu SS396 från 1967, enda 67-Chevellen på hela Wheels&Wings, varför ser man dom så sällan? Till höger en 72:a cab, också ovanlig, men lite oftare sedd ute i det fria.
Wheels&Wings handlar ju också om flyg, men det usla vädret med kraftiga vindbyar lämnade flight-line tämligen glest i år. Micke Carlsson vågade sig dock upp ett par vändor med sin härliga "Tummelisa" och ett gäng Piper Cubs fanns på plats också. Dom lyfte stjärten redan stillastående och startade nästan baklänges i de hårda vindbyarna.
En del europeiskt smiter givetvis in också, en låg och frän Lamborghini Gallardo och en vacker Mercedes SL från 1965 parkerad brevid en Chevrolet Impala från samma år. Nederst Jaguar mk.X från 1962, som är en riktigt stor bil, bulligt och sobert, med sina 5,35 och två meters bredd var den tänkt för USA-marknaden. Och en ytterst ovanlig Jensen, detyta är ingen Interceptor utan den märkliga FF, fyrhjulsdriven GT-vagn som kom med V8 från Chrysler, runt 300 byggdes totalt mellan 1966 och 1971.
Ingen bilträff utan Edsel, 1958 Pacer cabriolet.
Även ett antal Mercurys från åren 1957-58 fanns på plats, detta en Turnpike Cruiser från 1957, lyxigaste Mercuryn var med sin prislapp på 4103 dollar hela 800 dollar dyrare än Montclair convertible. 1265 byggdes det av den här pampiga cabben.
Excalibur, burlesk extravagant, en riktigt Hollywood-bil, och den eleganta Studebaker GT hawk från 1963.
Pontiacs kanadensiska modell Parisienne såldes ett par år med prefixet Grande i en lite exklusivare modell, extremt ovanlig syn, denna från 1967, till höger bland de största bilarna nånsin, och den största med självbärande kaross, Lincoln Continental cabriolet från 1960.
Och på hemväg i köerna ut möter vi Pip i hennes fräcka rosa Amazon custom och vår vän Rickard, som när han inte är ute på raggarsvängen är duktigt på att skruva och kör riktigt fort på strippen med sin Camaro 69:a
Kommentarer
Trackback