Ambassadören har anlänt

AMC/Rambler-bilar tillhör dom absoluta sällsyntheterna på bilträffar och på importtraden. Men i augusti anlände iallafall en ovanlig sak på Nordtrafik. En Ambassador DPL coupe från 1969.


Ambassadornamnet har en lång historik inom den saliga röra som är Nash-Rambler-Hudson-AMC.
1902 började det byggas bilar under namet Rambler av cykeltillverkarna Gormully&Jeffery, från 1914 ändrades namnet till Jeffery. 1916 köptes det upp av Charles W Nash som tidigare arbetat  hos General motors med Durant och Buick. 1918 fasades Jeffery-namet ut till förmån för den nya Nash. 1933 dök namnet Ambassador upp på de dyrare Nash-modellerna. Ramblers återintroducerdes 1950 som en lill-Nash, och i turbulensen kring sammansk´lagningen med Hudson och bildandet av American Motors Company så försvann Nash och Hudson, och Ambassador var från 1958 en Rambler. För att utmärka Ambassador som en lite finare bil så såldes den under eget flagg åren 1962 till dess att den försvann 1974. 
      


Rambler/AMC kännetecknades av en särpräglad design, och dessutom lite annorlunda format än de traditionella compact-midsize-fullsize utbudet på denna tid. Främst var deras fullsize märkbart smalare än sina konkurrenter. Produktionen var också bra mycket mindre än de tre stora tillverkarna GM, Ford och Chrysler, av denna DPL 1969 tillverkades det bara 4504 exemplar. och 8998 av den lite mer exklusiva SST coupén. prismässigt mostsvarde en SST med $3622 ungefär en Plymouth Fury sport coupe hos Chrysler eller en Mercury Monterey Custom coupe hos Ford.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback