en söndag Skåne rundt
Efter lördagens övningar i Kristianstad så tänkte jag ta mig en liten avstickare eller ett par runtom i Skåne, käckt med små platta landskap för det är itne speciellt långt mellan smultronställena. Utgångspunkt då Kristianstad och besöka deras lågvattenmärke... Ja, jo där ligger faktiskt sveriges lägsta punkt, 2,4 meter under havsytan.
Sen åker man förbi Perstorp, där man kan beskåda monumentet över vad dom är stollta för i sin stad, Ätiika?
Och sedan vidare genom Klippan mot Ljungbyhed, fd krigsflygarskolan. Förr när jag vart på F5 så kom jag dit luftvägen, så jag blev lite förvånad över hur otroligt nära samhället egentligen ligger, det är faktiskt bara tvärs över gatan bokstavligt talat, att dom stod ut när man började flyga jet...
Vidare så tittades det närmare på en del gamla skånska kyrkor, intressant att de flesta kyrkor från den danska tiden är bevarade, försvenskningen av Skåne som sköttes med tämligen bryska metoder nådde inte så långt att man slog sönder riktigt allt.
Gråmanstorp k:a är rikgtigt gammal, pregotisk stil, chansning på uppförande under 1100-talets tidigare hälft, fasadputsning och koppartak dock av senare dato, Västra torups kyrka, gotisk? nej, nygotisk däremot, trappstegsgavlar i typisk 1400-talsanda men tornet är faktiskt byggt under sent 1800-tal, då man hade en retrotrend i arkitekturen, plötsligt var medeltiden i ropet igen. skeppet och grunden till kyrkan är dock daterat till 1100-talet.
I Västra Toriup kan också beskåda Hanomagen/ som beskrivits i tidigare blogginlägg rörande Skånebesök
vart åker man sen, jo genom Klippan igen, och sen förbi Herrevadshols kloster där jag delade frukost med ett par hundra gäss och änder, frukost utan munkar diock, för denna gamla klosteranläggning är numera, håll i er, jo, det har blivit konferanscenter det med...
Mjölkpallsnostalgi utanför Sånna...
Sen blev det lite sight-seeing Ängelholm med omnejd, coh vidare upp mot Hallandsås och det vackert belägna Margeretetorp, där det var fikadags. Porlande bäck omgiven av lummig bokskog och en kopp kaffe medhavd från Statoil, nåja man kaninte få allt.
I närheten av Ängelholm så var det läge att göra återbesök på ytterligare en avlivad flygflottilj, F10 Ängelholm. Faktiskt ett rätt stort område, stort nog för mig att köra vilse på ett par gånger, nåja, krävs inte så mycke för att jag skall köra vilse, men iallfall så hittade jag till Flygmuseumet där.
Okej, vi har hittat en J35 på en pinne, nu börjar det brännas var har dom gömt muséet?
Stor fet luftvärnsrobot som trädgårdsprydnad, här måste det va...
Inne bland samlingarna en FFVS J22, helsvenskt jaktplan som togs fram på rekordtid under kriget, ett av de snabbaste på sin tid, närmare 200 byggdes, två finns kvar. Här finns en bisarr samling av katapultstolar genom tiderna, och givetvis inget flygmuseum utan en J29:a
Trevligt ställe, väl värt at besöka, dock är lokalerna lite i minsta laget då flygplan tar mycket plats. Men man kan provsitta J35, flyga simulator och handla böcker som är riktigt svåra att hitta nån annastans.
En bit nedanför flygmuseumet mot själva flygbanan till så huserar en annan intressant entreprenör. I dom här anonyma före detta hangarerna utanför det inte fullt så exotiska Ängelholm,så byggs en av världens mest exotiska supersportbilar, Koenigsegg.
Mer runtom Ängelholm, under skärmtaket på denna före detta mack stod en Daimler tillsalu... och sedan en äkta skånsk...äähh, hum , pizzeria?
Från Ängelholm tillbaks inåt landet, Det var en sak till jag ville kontrollera. I Kvidinge finns ett monument jag åkt förbi et par gånger nu var det dags att titta närmare på denna pampiga kreation och lista ut vad det handlar om.
Alltså, i de flesta andra länder, så reser man storslagna monument över hjältar, befriare/erövrare, grundare av nationalstater och liknande. I Sverige, jo där reser man ett pampigt monument över en dansk som trillat av en häst...
Mer om incidenten 1810 på Kvidinge hed här
Kvidinge ligger inte långt från Starby så det passade ju bra att kika in hos Bjarne på en fika inan det var dags för hemfärd.
Det blev givetvis lite XM-åkande också, som synes så finns det några att välja på utanför garaget. Att köra XM är en trevlig upplevelse, men jag som anser mig något sånär erfraen förare med hundratals vitt skilda fordonsmodeller på meritlsitan, känner mig alltid lite smådum bakom ratten på en Citroen...Känslan kommer efter en minut då man i första kurvan börjar med att lätta på gasen, som man hade gjort på vilken bil som helst.
-Äh, det där är en 140-kurva! säger Bjarne. nästa kurva som är mycket skarpare gör man automatisk samma sak, "-det där är en 120-kurva ju" Och då är vi på en slingrig skånsk 70-väg...
Citroen XM är inte vilken bil som helst, det är ett franskt odjur som är så ytterst arrogant att det fullständigt skiter i Newtons lagar om massa och rörelse. Och den skiter i vad folk tycker om den också, den bara är "XM" den egendomliga tingest som man får en känsla av omvänt ägande av. Föraren tämjer inte bilen, den tämjer föraren istället.
Sen åker man förbi Perstorp, där man kan beskåda monumentet över vad dom är stollta för i sin stad, Ätiika?
Och sedan vidare genom Klippan mot Ljungbyhed, fd krigsflygarskolan. Förr när jag vart på F5 så kom jag dit luftvägen, så jag blev lite förvånad över hur otroligt nära samhället egentligen ligger, det är faktiskt bara tvärs över gatan bokstavligt talat, att dom stod ut när man började flyga jet...
Vidare så tittades det närmare på en del gamla skånska kyrkor, intressant att de flesta kyrkor från den danska tiden är bevarade, försvenskningen av Skåne som sköttes med tämligen bryska metoder nådde inte så långt att man slog sönder riktigt allt.
Gråmanstorp k:a är rikgtigt gammal, pregotisk stil, chansning på uppförande under 1100-talets tidigare hälft, fasadputsning och koppartak dock av senare dato, Västra torups kyrka, gotisk? nej, nygotisk däremot, trappstegsgavlar i typisk 1400-talsanda men tornet är faktiskt byggt under sent 1800-tal, då man hade en retrotrend i arkitekturen, plötsligt var medeltiden i ropet igen. skeppet och grunden till kyrkan är dock daterat till 1100-talet.
I Västra Toriup kan också beskåda Hanomagen/ som beskrivits i tidigare blogginlägg rörande Skånebesök
vart åker man sen, jo genom Klippan igen, och sen förbi Herrevadshols kloster där jag delade frukost med ett par hundra gäss och änder, frukost utan munkar diock, för denna gamla klosteranläggning är numera, håll i er, jo, det har blivit konferanscenter det med...
Mjölkpallsnostalgi utanför Sånna...
Sen blev det lite sight-seeing Ängelholm med omnejd, coh vidare upp mot Hallandsås och det vackert belägna Margeretetorp, där det var fikadags. Porlande bäck omgiven av lummig bokskog och en kopp kaffe medhavd från Statoil, nåja man kaninte få allt.
I närheten av Ängelholm så var det läge att göra återbesök på ytterligare en avlivad flygflottilj, F10 Ängelholm. Faktiskt ett rätt stort område, stort nog för mig att köra vilse på ett par gånger, nåja, krävs inte så mycke för att jag skall köra vilse, men iallfall så hittade jag till Flygmuseumet där.
Okej, vi har hittat en J35 på en pinne, nu börjar det brännas var har dom gömt muséet?
Stor fet luftvärnsrobot som trädgårdsprydnad, här måste det va...
Inne bland samlingarna en FFVS J22, helsvenskt jaktplan som togs fram på rekordtid under kriget, ett av de snabbaste på sin tid, närmare 200 byggdes, två finns kvar. Här finns en bisarr samling av katapultstolar genom tiderna, och givetvis inget flygmuseum utan en J29:a
Trevligt ställe, väl värt at besöka, dock är lokalerna lite i minsta laget då flygplan tar mycket plats. Men man kan provsitta J35, flyga simulator och handla böcker som är riktigt svåra att hitta nån annastans.
En bit nedanför flygmuseumet mot själva flygbanan till så huserar en annan intressant entreprenör. I dom här anonyma före detta hangarerna utanför det inte fullt så exotiska Ängelholm,så byggs en av världens mest exotiska supersportbilar, Koenigsegg.
Mer runtom Ängelholm, under skärmtaket på denna före detta mack stod en Daimler tillsalu... och sedan en äkta skånsk...äähh, hum , pizzeria?
Från Ängelholm tillbaks inåt landet, Det var en sak till jag ville kontrollera. I Kvidinge finns ett monument jag åkt förbi et par gånger nu var det dags att titta närmare på denna pampiga kreation och lista ut vad det handlar om.
Alltså, i de flesta andra länder, så reser man storslagna monument över hjältar, befriare/erövrare, grundare av nationalstater och liknande. I Sverige, jo där reser man ett pampigt monument över en dansk som trillat av en häst...
Mer om incidenten 1810 på Kvidinge hed här
Kvidinge ligger inte långt från Starby så det passade ju bra att kika in hos Bjarne på en fika inan det var dags för hemfärd.
Det blev givetvis lite XM-åkande också, som synes så finns det några att välja på utanför garaget. Att köra XM är en trevlig upplevelse, men jag som anser mig något sånär erfraen förare med hundratals vitt skilda fordonsmodeller på meritlsitan, känner mig alltid lite smådum bakom ratten på en Citroen...Känslan kommer efter en minut då man i första kurvan börjar med att lätta på gasen, som man hade gjort på vilken bil som helst.
-Äh, det där är en 140-kurva! säger Bjarne. nästa kurva som är mycket skarpare gör man automatisk samma sak, "-det där är en 120-kurva ju" Och då är vi på en slingrig skånsk 70-väg...
Citroen XM är inte vilken bil som helst, det är ett franskt odjur som är så ytterst arrogant att det fullständigt skiter i Newtons lagar om massa och rörelse. Och den skiter i vad folk tycker om den också, den bara är "XM" den egendomliga tingest som man får en känsla av omvänt ägande av. Föraren tämjer inte bilen, den tämjer föraren istället.
Kommentarer
Trackback