Och en sväng förbi nordtrafik igen

det är svårt att hålla sig borta från det stället när man är ständigt nyfiken, och efter man fick lov att ögna igenom däras tranportorders så fick man se vad som var att vänta det närmaste. Vad är det som dräller in mest från staterna då? Jo, Corvetter och Mustanger, 2-3 år gamla, SUV.ar som t ex Volvo XC90, Lexus G430 och sånt tas av nån anledning hit med.

Detta är för mig tämligen ointressanta fordon, så vi nöjer oss med ett ltiet axplock av det övriga sortimentet,  vars mest intressanta "kap" denna dag faktiskt var en ... instruktionsbok!

såpass här tidiga vagnar är itne ofta man ser importeras, årgången är 1929 och den heter Graham-Paige. Ett märke som skadaes svårt vid depressionen och återhämtade sig inte förrän det dödades vid krigsutbrottet, rätt få Grahams har letat sig hit till sverige, varesig som nya eller senare. I hyggligt men solblekt brukskick direkt från Kalifornien, Mercury Marquis Colony Park Wagon från 1969, nån mer än jag som tycker även namnen på bilarna var bättre förr?
Muskelbilar viker definitivt inte i popularitet, en riktigt fin 1970 års Chevelle Malibu SS med 396" bigblock har hittats i USA och dragits hit. Och en likaledes fin Cadillac Eldorado från 1965. 1961-1966 gjordes Eldoradon enbart som öppen bil med i stort sett bara dekorskillnader gentemot den vanliga De Ville. 2125 stycken gjordes det detta år och kostade med sina $6754 mer än tusenlappen över den vanliga cabrioleten som däremot såldes i hela 19200 exemplar.  
   

Men dagens "fynd" på Nordtrafik, en sak jag aldrig sett eller visste ens om att det fanns innan, en äkta Shelby GT350 owners manual!


Shelby byggde som bekant special-Mustangeer med bättre chassi och preppade motorer, dessa såldes via Shelbys egna agenturer och hade inte ens Fordemblemen kvar. Men att det följde med en detaljerad instruktionsbok med dom också visste jag inte om, alltid lär man sig nya saker på Nordtrafik.

Kommentarer
Postat av: svensson

"Mercury Marquis Colony Park Wagon"...



Det var namn som passade designen. Barockstil, kort sagt.



Att dagens bilar heter "Audi A3" osv är lika rätt det. Avskalade namn för nyenkel design. (Jag har inget emot dagens bilar, jag vill inte hamna i "det var bättre förr"-trallen. Var sak har sin tid.)

Postat av: Mårten

Jag tycker siffernamn öär så anonyma, dock säljs många av de "nummerbilar" som vi känner här, främst japanbilar med riktiga namn på andra marknader, varför begriper jag inte. Sen gillar jag rytmen i en del binamn "Mustang Four-twentyeight Cobra jet" "Boss Three-fiftyone fastback" å så vidare, prosaiskt så det förslår.

2008-08-26 @ 14:55:06
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback