Optimistiska objekt och ovanliga Oldsmobiles


Denna "Ford Fairlane 500 Galaxie Skyliner retractable hardtop coupe" som lite kortare allmänt kallas "plåtcab" anlände nyligen, ett totalvrak, och detta är den bästa sida av bilen... men det är en äkta plåtcab av 1959 års modell, och såna börjar bli alltmer sällsynta. Idén med attt medelst komplicerad coh sinnrik mekanik kunna gömma hela taket i skuffen föll inte i god jord hos Fordköparna och systemet "retractable hardtop" fanns bara åren 1957-59. För att återkomma på många modeller idag, inte mycket som är nytt under solen. Ford var för övrigt inte heller först med detta patent. Redan 1932 lanserades det hos Peugeot på deras modeller som kallades Eclipse.

Brevid skymtar en De Tomaso Pantera, också ett objekt, en helt tom kaross, i vilket det återfanns en växelåda två topplock men inget block...
Nedan en lite ovanligare syn, detta är/har varit/skall bli en Buick Roadmaster phaeton från 1937. Blott 1050 sådana såldes. året efter bara 350, stora öppna fyrdörrars vagnar tappade snabbt popularitet mot slutet av trettiotalet.
En närmare granskning visade att det är ett ganska sunt objekt, alla delar verkar finnas, en del är bytt på karossen och är alltså inte alls så illa som det ser ut vid första anblicken




Oldsmobile från åren 1955-56 har tidigare varit underrepresenterade här gentemot modellerna 1958-59, men fler och fler av dessa vackra modeller hittar hit, som denna 1955 års Oldsmbile 98 Starfire cabriolet. Och betydligt modernare Oldsmobile. Såpass här nya bilar som en 95:a är reliativt ovanlgit att se på importen, då det är både mer krångel och mer avgifter vid förtullning av dom, speciellt när det är modeller som aldrig sålts som nya här överhuvudtaget, men någon har prompt bökat sig genom byråkratin för att få hit sin 1995 års Oldsmobile Cutlass Supreme cabriolet
 

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hej.

Jag har för mej att Ford lade ner tillverkningen av "plåtcabben", p.g.a. den var för dyr att tillverka.

Man gick i förlust på varje bil man sålde, och det var väl mest av prestige, som man sålde den.

Det gick väl inte att sälja en förlust modell, hur länge som helst.

2008-09-01 @ 09:28:36
Postat av: Mårten

Ja, den blev onödigt dyr och komplicerad för Ford. Sen saknade ju bilen användningsbart bagageutrymme.

Postat av: svensson

"Stora öppna cabbar blev impopulär mot slutet av 30-talet": kanske för att en viss Adolf brukade åka i såna och vifta med högerhanden åt jublande folkmassor...

Postat av: Mårten

Ja just det..och i samma veva så slopade Studebaker sitt modellnamn "Dictator"

2008-09-03 @ 16:13:45
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hej igen.

Ang. bagage utrymmet, så visst finns det bagage utrymme i plåtcabbarna.

Inte lika stort som i vanliga USA-bilar, men säkert större än många samtida Europeiska bilar.

Lloyd, DKW, Anglia, VW mm, hade säker mindre bagage utrymmen.

2008-09-03 @ 22:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback