un petit rendez-vous au Hässleholm, avec les amis de GS

Lördagen efter vår premiär på piren var det dags att åka med tidtagningen till Kristianstad för deras race-premiär för säsongen . Innan avresan hade jag kollat runt om det fanns nåt att hitta på i samband med helgen, och genom Citroenakuten så fick jag nys om att den årliga träffen med GS:ns vänner skulle ske i Hässleholm samma dag, vilket passade i schemat alldeles förträffligt.

Citroen GS, en mindre mellanklassbil som introducerades 1970 och i sann citroen-anda inte riktigt liknade nånting annat heller. designen var väldigt tidig med att vara halvkombi, och denna kaross bidrog till ett väldigt lågt luftmnostånd. Som ihop med låg vikt i sin tur ledde till att den lilla luftkylda 1-liters boxermotorn med fyra cylindrar och i basutförande på 55 hästkrafter faktiskt räckte rätt långt.  Skivbromsar runt om och givetvis gashydraulisk fjädring. Ett kort tag fanns det även en GS Birotor med wankelmotor på utbudet, på hela 107 hästar, men bara 847 byggdes.
Många innovationer på GS kom sedermera att sätta standarden för bilar i den här klassen, med undantag kanske då för den lätt udda instrumenteringen som ingen vågat kopiera.



1970-1979 byggdes över 1,8 miljoner GS, och fram till 1984 ytterligare över en halv miljon GSA, så hur många GS-vänner dyker det då upp på en träff för denna speciella lilla 70-talare?
Mjo... fyra GS och en Folkabuss...  Trots stor produktionsvolym så har få överlevt, mycket beroende på Citroens notoriskt låga andrahandsvärde, och dessutom kan dom rosta nåt otroligt mycket.

Synd det, för jag har kört GS, och det är en alldeles fantastisk bil om man jämför med samtida och senare konkurrenter i klassen. Den luftkylda boxern bär inga likheter med den klassiska VW:ns knattrande orkeslöshet, utan är tyst och smidig med en otroligt segdragning trots sin modesta storlek. Väghållningen är på Citroen-manér exemplarisk. Och uppepå det antagligen den mest bensinsnåla bil från tiden.



Bilen i mitten är en 70:a och sveriges äldsta GS. Träffen utgick från McDonalds Hässleholm och därifrån på en härlig sväng längs ringlande skånska landsvägar, fram till destinationen hos GS-entusiasten Ingvar där det var samling med fika.  Tackar alla medverkande för en trevlig och lärorik dag med dessa ovanliga maskiner.

Att köra GS idag som bruks eller hobbybil? Tja varför inte, se till och hitta en rostfri bil innan det blir för sent!
På plussidan:
+Komfort: bekväma säten, tyst motor, god isolering känns mycket nyare än sina snart 40 år.
+Väghållning:  Gashydraulik, framhjulsdrift och skivbromsar gör det svårt att köra av vägen.
+Bränsleekonomi.
+Reservdelar, inga större problem, entusiasterna har mycket överraskningar i gömmorna, support är aldrig heller långt borta på citroenakutens forum.
+Och givetvis, kuf-faktorn är hög på en sån här modell.

Minussidan
-Rost,rost,rost och mera rost.
-En del märkliga placeringar av reglage som kräver tillvänjning.
-"Kurvhandtaget" i mitten är inget handtag, det är en handbroms!
-Att överhuvudtaget hitta en


Kommentarer
Postat av: svensson

Ett exemplariskt inlägg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback