Wheels and Wings 2008 med mer Wheels än Wings

Höjdpunkten i Juli för en bekväm typ som jag är Wheels and Wings i Varberg, bjuds på mycket ögonfröjd och upplevelser och på ett hyfsat nära avstånd hemifrån. Det enda krånglet är de ofantliga köerna, men vis av tidigare års köande tog jag med mig bok å termos och åkte iväg.
Första överraskningen, vart började kön? Trodde ett tag jag åkt helt fel ,men nej, det vart inga köer alls att tala om i år helt otroligt, kom in på tio minuter. Rekord. 

Två Pontiacs anno 1956. en Star Chief coupe och en fyrdörrars Chieftain som var den billigare modellen,
  
 
Pontiac 1957, här som ambulans, ovanligt med att dessa specialbyggen finns kvar och visst fick man åka till sjukan med betydligt större elegans förr. Och ett decennium framåt 1967 då den lilla fräcka Firebird presenterades, här en svart läcker Firebird 400.
Troligen den mest intressanta Pontiac på W&W, svensksåld GTO med 400" motor från 1968. Lågmilare ursprungligen ägd av Erik Wallenberg, han som tillsammans med Rausing uppfann Tetra-Pak! Fulldokumenterad på de 7500 mil den rullat sen ny.


Buick från 1958, otroligt populär modell i Sverige,först deras magnifika top-of-the-line som bara fanns detta år Limited, här som coupe respektive cab, med $5125 på prislappen valde man inga options, den var fullmatad som standard. 1028 coupéer byggdes och bara 839 cabrioleter. Exklusiva bilar har långa namn, Buick Century Caballero Riviera estate wagon (puh!) hette den lyxigaste stationsvagnen hos Buick detta år, fyrdörrars elegant hardtopkaross fick man för $3900, men för den som bara hade $2700 på fickan och prompt skulle ha en Buick, fick nöja sig med det enkla Special sedan som syns längst ner till höger. 
  
 

Samma år hos Chevrolet. Den nya Impalan hade introducerats, för att förstå skillnaden på Buick och Chevrolet kan man nämna att denna "Bel Air Impala Sports convertible" kostade bara 100 dollar mer än Buicks billigaste Special sedan.
Runt 56000 sådana här cabrioleter byggde Chevrolet 1958, Impala fanns bara som cab och coupe detta år, snäppet under fanns Bel Air som denna vackra fyrdörrars hardtop "sport sedan" är. Totalt byggde Chevrolet över 1,1 miljoner personbilar 1958, runt hälften i Bel-Air serien.
 

Mer från det året Cadillac givetvis, Cadillac-maffian från Göteborg åkte ner med sina bilar, närmast Jannes superfina Eldorado Biarritz, och fler är på gång. Tackar för en trevlig fikastund,  Janne å gänget.
Cadillac 58:or står i långa rader, efter alla Buick 58:or, för att inte tala om alla mängder av fina Oldsmobile 58:or som dyker upp på W&W, men efter man konstaterat att utbudet är enormt av dessa så hajar man til, nämen oj, kolla! en Rambler! 
 
Rambler Classic 770 från 1966, hela 46000 sådana här sedaner byggdes, utrotning varit nästan total, ingen gillar stackars Rambler. Av närmare 5000 bilar på W&W hittade jag totalt fem (!) AMC/Rambler bilar...

Mer ovanligheter, och oönskligheter, Chrysler 1963-64 faller också få idag i smaken, och dom har en rätt särpräglad design, om man skall uttrycka det snällt. Och som kombi är dom ännu mer sällsynta, den här Chrysler New Torker Town&Country wagon gjordes bara i knappa 2800 exemplar 1964.


När vi ändå är inne på både stationsvagnar och icke så önskvärda modeller, här är en till, 1970 års Pontiac. 60-talets Pontiacs präglades av en elegans med sin "coke-bottle" design och även fräcka muskelbilar med elakt utseende, men för 1970 hände nånting konstigt, ingen kan med bästa vilja kalla det här trynet som Pontiac begåvades med under några år för elegant...


Trendspaning på W&W 2008, de maffiga Chrysler 300-modellerna från 50-talet verkar vara på tillbakagång, bara 2-3 stycken i år på plats, däremot så syntes mycket mer av Cadillac 57:or. Som nämnts innan så har den försvunnit lite mellan de populära 56:orna och ännu mer populära 58:orna, men det dyker upp fler och fler av dom nu, två fina cabbar till vänster, den svart är en Eldorado Biarritz, den blåa en standard series 62 cab, och en pampig svart Fleetwood 60 Special sedan.
 
 
Förkrigsbilar var det dock ont om, men iallfall designern Ulf Bolumlid kom med sin vackra Auburn cabriolet från 1935, och den svarta är en magnifik Lincoln Zephyr från 1937, Art deco var på topp och denna design signerad Tom Tjaarda är ett praktexempel på det. motormässigt mycket intressant med, Zephyr kom med V12:a


På flygsidan då, jodå det bjöds på en del kul uppvisningar, men i särklass mest intresse drog Sten Svenssons mäktiga T28 trojan, premiärvisad på W&W och det var ett maffigt ryt i maskinen också.


Micke Carlsson var där också med sin Bleriot/Thulin maskin otroligt att det knappt är 30 år mellan dessa två flygplan
 
Det flögs med inte mindre än fyra Piper Cubs och stående inslag är givetvis Åke Janssons DC-3, i övrigt var det väldigt glest på flightline, förutom uppvisningsmaskinerna stod det högst fem plan på fältet, lite synd faktiskt.

På husvagnsavdelningen hittar vi följande två vackra ekipage. 1957 Plymouth Belvedere cab och Edsel Pacer från 1958 med tidstypisk Contructam husvagn påkopplad. Ingen bilträff av rang utan Edsel 58:a
 
 
Och givetvis Pony-cars. Mustangklubben hade en hela hästhagen full med fina Mustanger, men denna riktigt fräscha Mustang Boss 302 från 1969 stod en bra bit ifrån, Och två lika fina helt original Camaros från första årsmodellen 1967. Camaro tog lite sent upp kampen mot Mustang i segmentet av sportiga ungsomsbilar, som kom att kallas "pony-cars" men gjorde det bra också med över 220000 sålda premiäråret.  

Fullsize Mopars från åren runt 1968-1972 tilltalar mig väldigt mycklet här är några fina smakprov.
Imperial Crown 1968, fortfarande rak i karossen, 1969 kom "C-body" bilarna ut med mycket flyt i lijerna, ovanlig Chrysler Town&Country wagon från 1969 och en Chrysler 300 coupe från 1971. nästan lika snyggt som en hardtop coupe är en hardtop sedan, ovanlig Plymouth Fury också från 1971.
   
   
Och några år tillbaks i tiden, 1962 och den egendomliga och kortlivade modellen Dodge 880, som kom att ersätta den ned lagda De Soto, delar kaorss med Chrysler som syns brevid från samma år, en Newport cab, som saknar de fenor som syns på nästa bild 1961, sista åert för fenmodet på denna Chrysler New Yorker. Sista paret är den legendariska 300, här en C och D dvs 1957 och 1958 års modell som nästan inte går att skilja åt. 1957 byggdes det 484 sådana här och året efter bara 191.

Ännu ovanliga torde dock detta vara, det är en Monarch Richelieu från 1956. Monarch byggdes 1946-57 för att hoppa över 1958 och sen fram till 1961. Dessa byggdes av Ford i Kanada och var en Mercury under annat namn och med lite annorlunda utseende, i jämförelse med Mercury i USA så byggdes välfigt små serier av dessa Kanada specialer.


Även en del europeiskt dyker givetvis upp på W&W, fler och fler faktiskt får jag säga som vågar smyga sig in bland alla stora blänkade jänkare och det är bara trevligt. En europé som är så mycket jänkebil soom det kan bli, den ytterst sällsynta Opel Diplomat coupe. Det byggdes bara 340 sådana här vackra coupéer, detta var sedanbilar som togs till Karmann och byggdes om till tvådörrars hardtop. Dessa fick samtliga 289" V8 från Chevrolet, tillika PG automatlåda och bakaxel som togs från Chevelle.


Och mer sällsynt europeiskt med USA-koppling, så ovanlig att jag aldrig ens hört talats om en sån här innan. Det är en Schweitzisk MOWAG W-200 från 1969.
MOWAG är ett företag som egentligen bygger pansar och militärfordon, men under ett tag också licentillverkade Dodge Power Wagon lastbilar, som denna W-200. Detta var antagligen mest långväga besökare också , den sympatiska ägaren Dominic Schneider från kom ända från Schweitz till Varberg via Lappland!


Så var det det där med att ta sig ifrån Getterön när dagen närmar sig sitt slut, om jag hade flax med att undvika köerna in så togs det igen vid utfarten,,, 
Den här Imperial-ägaren har vart på W&W förut, och tar det lungt medans kaoset mot utfarterna är som värst. Pip har också vart i Varberg förut ochdukar upp till lite picknick så länge
   


En del andra har inte problemen med köer, Åke Jansson lyfter med sin DC-3:a och tackar för sig med en lågsniff över fältet.


Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Nästa år får du ordna guidade turer... det blir ju väldigt intressant helt plötsligt, när man får runtom fakta till varje bil...

Postat av: svensson

Intressant allt!



Kan förstå övermättnaden på guldkorn, man spärrar upp ögonen för (som du skriver) Ramblers och Oplar.

2008-08-25 @ 16:12:54
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback