De Förgätna del 38 - Dodge D/Dart

1966 kunde man beställa sin egen fabriksracer baserad på Dodge Dart GT, dessa kallades D/Darts.

D/Dart var en standardbil med 273" Commando-motorn som man försåg med ny förgasare, kam, ventilfjädrar och nogranna balanseringar samt headers. Till och med luftrenaren modifierades för att få ut sådär 40 hästkrafter extra ovanpå 273":ans 235 originalhästar. Detta och en 4-växlad manuell låda, 8 3/4 bakaxel med Sure Grip-differential var en stark drivilna i den lätta Darten, som även lättades ytterligare med att all onödig inredning som mittkonsol, isolering, värmepaket, radio och annat togs bort. Så även bältena förutom för förarplats.



På beställningslistan hette dessa "sales code 699" -Super Stock Dart, alla levererades vita med röd inredning, och utan garanti. Namnet D-Dart fick den genom att den byggdes specifierat just för klasserna D/Stock i dåtidens NHRA och AHRA-serier.  50 stycken uppges ha byggts av dessa, ett litet fåtal har överlevt och det är svårt att verifiera en äkta D/Dart, då man paralellt tillhandahöll ombyggnadskit med i princip samma delar till hugade spekulanter 1966.  

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jag gillar verkligen Chryslers racing program, som dom hade då.



Har ägt en Barracuda Formula S -67:a, 273:an var en liten ilsken killer motor faktist.

När jag köpt bilen, på en bilfirma, så uppgav dom att motorn skulle vara trimmad, med både det ena och det andra.

Att det var ett Offenhauser insug med en Holley förgasre, och Headers, det såg man ju.



När motorn plockades ner ett antal år senare, så visade det sig att den var helt original innuti.

Kommer ihåg att den gjorde 110 km/tim på ettan, och 180 km/tim på tvåan.

Provade alldrig toppfarten på trean.



Kommer ihåg när en polare åkte med, och jag vred ur den på ettan, och tvåan, polarn tog tag i instrumentbrädan, och sa med spänd stämma: -Lägg inte i trean nu!!!



Skulle bygga Street Racer i början på 80-talet, så jag köpte en Pontiac Lee Mans 65:a av en polare.

Jag stoppade i en 396 Cheva motor i den, och den gick väl rätt ok, med manuell låda och 5,13 i bakaxeln.



Sedan blev det in i garaget, ur med 396:an, och nya planer.

En 426 Hemi med diverse godsaker införskaffades istället.

Den hade ett High Nickel Block, och dom slutade Chrysler tillverka i början på 70-talet, 74 eller vad det var.

Chrysler gjöt upp dessa block enbart för racing, och dom var väl tänkta till Top Fuel egentligen.

Men sen kom ju aluminium blocken istället.



Den hade en massa goa bitar i sig, bla. Kellogg Pro Stock vev, NASCAR stål stakar & kolvar, tunnelram insug, Holley Dominatorer mm mm.

Jag fick även med ett Rat Roaster insug, detta insug var tänkt för Nascar, och dom är ju lite speciella, om man säger så.

Har för mej att det var Chrysler som gjöt upp dom också.



Jag inhandlade sedan en helaluminium låda med Liberty innehåll av Jari Konola, som han hade i sin Pro Stocker, innan han köpte en Lenco låda.

Den lådan var också uppgjuten av Chrysler, enbart för racing, och så vitt jag vet, så fanns den inte att få i en original bil.



En kortad Dana 60 axel införskaffades också.



Tyvärr blev den inte klar, hade ju blivit ett fränt bygge.

4-växlad manulell låda och 426 Hemi, i en -65:a Lee Mans, men som sagt var, jag sålde allt innan den blev klar.



Jag hade byggt om ramen på den, så det skulle gå att montera riktigt "feta puckar" i bak.



Bilen finns numera i Dalarna, med jätte däck bak, i allafall fanns den där för ett antal år sedan.

Jag sålde den tll Dalarna, men han som köpte bilen av mig, gjorde heller inte klar den, men ägare efter gjore klar den.



Hemi motorn gick till Finland, vilket är synd, men så är det.

Topparna blev i allafall kvar i Sverige, alltid något.



En sån där motor kommer man alldrig mer få råd med.

2008-12-28 @ 14:17:52
Postat av: Mårten

får av okänd anlednign hem varje år nån parts-lista för mopar, med en lista för även hemi-prylar. T ex tändkablar, Standard Bigblock, 320 spänn, Hemi 426" 2800 spänn! man undrar ju va fan...



Chrysler var tidigt ute med just factory F/X bilar för sina egna förare, Ford hängde på rätt bra med det också framförallt med 427 SOHC makinen som verkade gilla nitro även utan speciella mods. en galen tid...





Postat av: grandprix63

Har i och för sig haft en '66:a GT, men det var ingen D/Dart. Visste inte ens att de blev tillverkade. Återigen en liten lektion i bilhistoria. Tack!

2008-12-28 @ 20:57:45
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback