Oplar från Buick.

Ett relativt okänt kapitel är GM:s lansering av Opel i USA. Men istället för att vänja hemmamarknaden vid ett nytt främmande märke så sålde man dom genom Buick!

Här är alltså den nya "amerikanska" compact car, Opel by Buick från 1966.

 

Lite egenheter fanns på dom, t ex Rallye Kadetten från 1969 hade fronten från den ganska ovanliga Olympia-modellen som hade comeback under ett par år på sextiotalet.

   





1973 kom nya säkerhetskrav för USA-marknaden , guskelov fick våra Oplar här inte detta groteska underbett. Dom hette inte längre Kadett eller Ascona i staterna längre heller, 1900  rätt och slätt , här alltså en Buick-Opel 1900 Sportwagon.


Nedan 1978 års Sportmodeller från Buick-Opel. Ser fronten annorlunda ut på dom så beror det på att detta är en Opel som inte byggdes av Opel utan en Opel som är byggd av Saehan (numer Daewoo) i Korea.Men inte på delar från Opel utan detta är Oplar som gjordes på licens av Isuzu i Japan. 
Rörigt? Nej det blir värre. Dessa Oplar som licensbyggdes egentligen av Isuzu och vidare därifrån i Korea hos Saehan så exporterades till Australien där dessa Oplar kallades Holden Gemini.  Så nedan alltså en amerikansk Buick-Opel som är en Holden Gemini, fast ändå inte för det är en japansk Isuzu byggd av Daewoo i Korea.



Så har vi alltså åkt jorden runt med en Kadett.  

Kommentarer
Postat av: grandprix63

Var det inte någon liknande deal med Pontiac och Vauxhall??

Postat av: Mårten

Mjo, den nya Pontiac GTO, är en Holden Monaro, som egentligen är en gammal Opel Omega, men GTO:n skeppas hit och kallas Vauxhall VXR. tidigare har det sålts Vauxhalls i kanada under namnet Envoy. Som i sin tur kom att bilda bas för Holdens EK/FB/FJ-serie :) bland annat.



2008-12-22 @ 20:45:55
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback