The Melin collection - assistance at Nabers

Även när det står Cadillac på en bil så kan den också gå sönder. Hos Nabers Cadillac i Costa mesa så använde man sig oftast av Wise towing Company för att lösa prekära situationer åt sina kunder.

Al Mathews med en tuff Dodge 69:a från Wise


Och en Chevrolet från samma bärgare, året är 1970 och vid den står chauffören Cecil Terry.


Och managern Dick Wise här med en ny rejälare Chevrolet C-60  också år 1970


Och behövde man ett ännu rejälare handtag så hade Wise Towing också denna enorma Peterbilt 352 från 1965 att tillgå, här körd av Gus Wright.


Dock hade Nabers några egna smidiga fordon för att lösa enklare service och bogseringsuppdrag, och ett ett rätt udda fordonsval. Kermit Barnard vid en av Nabers två egna Volkswagen-bärgare år 1968.


Hos McLean Cadillac i Santa Ana körde man däremot brittiskt 1967, här är Bob Carmen vid deras udda Sunbeam Imp. På den här sidan atlanten är de mer kända som Hillman , men på export så fick de alltså Sunbeams namn istället.

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Ojjj,...Ojjjj....Ojjj, dra Cadillacs med en Hillman & en Folka bubbla, hade dom inte nog med jobb på verkstan ändå???



Undrar hur många gånger Mr. Lucas, "satte sig på tvären"?



Dessutom, så måste dom blivit super proffs på kopplings byten!!!



Undrar om Folkan var en 1200, var dom inte på enorma 34 hästar, och vridet ska vi inte snacka om.



En luftkyld VW 1200, och i Californiens värme, dra en Cadillac på 2,5 ton, snacka om bil plågare!!!

2008-12-27 @ 19:06:26
Postat av: Larsson

Nja, jag tror att "anordningen" fram på småvagnarna är sk "Towbar", dvs används till att bogsera ett fordon utan förare. Kanske hängdes den lilla bilen efter kundbilen när den levererades så att mekanikern hade något att åka med tillbaka?



02.jpg" rel="nofollow">http://www.rvtoyoutlet.com/images/prodpage/towbar02.jpg

Postat av: Larsson

Länken fungerade inte som tänkt. Prövar en annan!



https://www.rvtoyoutlet.com/p-RVT1013.html

Postat av: Jokern/ Woodridge

Jo visst är det towbars, det såg jag faktist.



Skall dom användas, så måste ju kundbilarna ha dragkrok, eller hur fästes den annars i kundbilen?



Undrar hur många Cadillacs som hade dragkrok?

Kan inte varit många.

2008-12-27 @ 22:19:14
Postat av: Mårten

jo dom här användes alltså i första hand när man levererade bilarna hem till dörrn, och då är det ju en tow-bar, ser ju ut som om den måste passa på nån kula av nåt slag, men som jokern säger, hur många caddys hade kula? eller kanske nåt temporärt man plocka bort, ska höra me Hans...

2008-12-27 @ 23:21:29
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Larsson

Jodå, det fanns/finns "lösa" dragkrokar att montera på bakre stötfångaren på tex kundbilar. Fungerar då bara på äldre usa-bilar med "riktiga" stötfångare. Hittar ingen på nätet just nu men det gör säkert någon...

Postat av: Ms Chevelle

God fortsättning på julen och ett GOTT NYTT ÅR!

Hoppas vi får en härlig och fin kommande bilsäsong.

2008-12-28 @ 12:04:50
URL: http://blogg.passagen.se/mschevelle/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback