en dag på Ramnaslätt (-kappbloggning: aug-06)
Augusti 2006.
Då vi tidigare avverkat en deltävling i VCET-cupen på vår hemmabana Säve, så arrangerar SHRA Borås säsongens sista deltävling på sin bana, Ramnaslätt.
Nu är egentligen Ramnaslätt ingen bana, utan en raksträcka i Ramnaslätt industriområde, som sista helgen i Augusti förvandlas till temporär dragstrip.
Heldag för mig, då jag hjälpte klubben med att besiktiga ekipage. Som teknisk inpektör i sporten så får man se en hel del kul lösningar.
Denna tävling hittades inga märkvärdigare anomalier, men sammanslaget på alla tävlingar man har deltagit i så häpnar man ibland äver vissa förares ska man säga, vissa tillkortakommanden i självbevarelsedrift, eller lättare luckor i materialkunskaper. Även så kan del få för sig att newtons principer inte alltid verkar gälla på dragrace.
Det är i vissa fall ganska brutala maskiner vi hanterar, eller inte bara ganska, vi handskas faktiskt med bland de mest extrema maskinerna som nånsin existerat.
Det är alltid så mycket enklare att göra fel än rätt. och ett fel i en maskin som gör 0-500 km/h under fem sekunder, håller föraren i ett järngrepp med acceleration på 8G, drivs av nitrometan, så innebär alltid ett småfel undatagslöst katastrof.
Nu körs det betydligt timidare vagnar i VCET-cupen, men säkerhetsföreskrifterna är desamma, och säkerhetstänkandet genomsyrar allt i arbetet i och omkring vagnarna, banan och peronserna runt omkring oavsettbilarnas prestanda.
Så trots att det handlar om oerhörda krafter, farter, accelerationer och motoereffekter, så avlider fakiskt fler människor när dom spelar Boule än i dragracing.
Besiktningschefen Tommy tittar så allt sitter fast i motorrummet på en folka, som sagt lite timidare vagnar än ovanstående exempel.
Då är det betydligt rörigare under huven i Pierres Dodge Dart, denna maskinen går vansinnigt fort med dubbelturbomatad Chrysler V8.
Alexander gör sig klar att rulla fram med sin Volvo-hybrid en del 164, en del 262 och en del 142 som gömmer en bra preppad Chevy 350" V8.
Chevrolet -55 är omåttligt poppis i racingkretsar, underligt nog är det sällan man ser en sån här -56:a
Då det körs i ett industriområde är omständheterna lite provosoriska, men allt funkar som det skall, med avbrott för att släppa förbi lite civila bilar emellanåt till brukshundsklubben som ligger i banslutet.
Camaro med plastkaross, bland de extremare bilarna i den här cupen, i bakgrunden den obligatoriska Plymouth Dustern
Och mer obligatoriskt, paraplyerna kom fram vid halvsextiden, vi är ju ändå i Borås...
Då vi tidigare avverkat en deltävling i VCET-cupen på vår hemmabana Säve, så arrangerar SHRA Borås säsongens sista deltävling på sin bana, Ramnaslätt.
Nu är egentligen Ramnaslätt ingen bana, utan en raksträcka i Ramnaslätt industriområde, som sista helgen i Augusti förvandlas till temporär dragstrip.
Heldag för mig, då jag hjälpte klubben med att besiktiga ekipage. Som teknisk inpektör i sporten så får man se en hel del kul lösningar.
Denna tävling hittades inga märkvärdigare anomalier, men sammanslaget på alla tävlingar man har deltagit i så häpnar man ibland äver vissa förares ska man säga, vissa tillkortakommanden i självbevarelsedrift, eller lättare luckor i materialkunskaper. Även så kan del få för sig att newtons principer inte alltid verkar gälla på dragrace.
Det är i vissa fall ganska brutala maskiner vi hanterar, eller inte bara ganska, vi handskas faktiskt med bland de mest extrema maskinerna som nånsin existerat.
Det är alltid så mycket enklare att göra fel än rätt. och ett fel i en maskin som gör 0-500 km/h under fem sekunder, håller föraren i ett järngrepp med acceleration på 8G, drivs av nitrometan, så innebär alltid ett småfel undatagslöst katastrof.
Nu körs det betydligt timidare vagnar i VCET-cupen, men säkerhetsföreskrifterna är desamma, och säkerhetstänkandet genomsyrar allt i arbetet i och omkring vagnarna, banan och peronserna runt omkring oavsettbilarnas prestanda.
Så trots att det handlar om oerhörda krafter, farter, accelerationer och motoereffekter, så avlider fakiskt fler människor när dom spelar Boule än i dragracing.
Besiktningschefen Tommy tittar så allt sitter fast i motorrummet på en folka, som sagt lite timidare vagnar än ovanstående exempel.
Då är det betydligt rörigare under huven i Pierres Dodge Dart, denna maskinen går vansinnigt fort med dubbelturbomatad Chrysler V8.
Alexander gör sig klar att rulla fram med sin Volvo-hybrid en del 164, en del 262 och en del 142 som gömmer en bra preppad Chevy 350" V8.
Chevrolet -55 är omåttligt poppis i racingkretsar, underligt nog är det sällan man ser en sån här -56:a
Då det körs i ett industriområde är omständheterna lite provosoriska, men allt funkar som det skall, med avbrott för att släppa förbi lite civila bilar emellanåt till brukshundsklubben som ligger i banslutet.
Camaro med plastkaross, bland de extremare bilarna i den här cupen, i bakgrunden den obligatoriska Plymouth Dustern
Och mer obligatoriskt, paraplyerna kom fram vid halvsextiden, vi är ju ändå i Borås...
Kommentarer
Trackback