En onsdag med Otto

lite målerijobb hos en dambekant, som har ett litet men charmigt menageri hemma bestående av en hund, ett par katter, och Otto.   Otto är en papegoja som är lika full med hyss som Emil i Lönneberga.  
Vid sidan av att jaga katter, knyta upp gästers skosnören, så kan den också härma mattes mobiltelefon, och har hysteriskt roligt på sin pinne när hon febrilt jagar runt och letar efter telefonen.

Denna dag var Otto lite väl understimulerad och dessutom lös,  helt plöstligt kommer detta gröna fjädernystan med klor nedfarande mot mig som en stuka-bombare och borrar klorna i axeln, och vägrar att flytta sig.
Jag håller gärna mina fingrar på respektfullt avstånd från dessa sylvassa klor, och rakbladsnäbb som är till för att knäcka nötter i sitt naturliga habitat. , så hon fick sitta kvar på min axel medan jag jobbade vidare resten av dan. 
Gojan är känd för att ha lite taskigt humör emellanåt och kände inte heller för att utmana det.

Jo, just det, Otto är alltså en papegojflicka, då kanske det inte är så underligt att man kan vara purken ibland när man blivit begåvad med namnet Otto 

image85 
Trackback