En morsom søndag i Magnor

Min lilla semestertripp till Skillingmark blev inte så lugn och vilosam som man kanske borde göra en semester, det blev visst fullt upp denna helg i allafall. För samma helg som Chryslerträffen i Tölcksfors var det även dags för Veterandagene på Magnor i Norge. Ett evenemang som jag hört och läst om mycket innan, men aldrig lyckats tima in. Veterandagene på Magnor hålls bara vartannat år, och sköts underligt nog inte av något motorsällskap, utan av Lions Club i Eidskog fylke. 

Jag fick höra att lördagen hade slagit alla tidigare rekord, och den stora travbanan det hålls på inte räckte till. Jag var där på söndagen som beskrevs som ganska lugn, men dock bjöds det på mycket spännande maskiner och fordon. 
Tonvikten ligger på lastbilar och traktorer samt övriga bruksmaskiner, tändkulemotorer, skördare med mera, men även en stor mängd personbilar, motorcyklar och mopeder finns givetvis på plats med. Som nämnts innan så är mycket av traktor och lastbilsmodellerna i Norge av stor del sånt som vi nästan aldrig ser i Sverige så det är väldigt inrtessant även om man inte ens är så särdeles insatt i traktorer att få se udda märken och ibland ännu mer udda konstruktioner. 

Engelsk David Brown från 1960, traktortillverkaren David Brown hade nåt tiotal år tidigare även köpt upp Aston Martin, och gjort det något mindre konkursmässigt än förut, Astons modellnamn "DB" kommer just från David Brown. den andra röda maskinen till höger är en av mina traktor-favoriter, den sinnrika Bukh traktorn. Bukh kommer från Danmark och dess egenhet var att deras 1-2 och fyrcylindriga motorer kunde byggas ihop med varann efter behov.
 
 
Nordtrak Stier från tyskland, årsmodell1954, fyrhjulsdriven. Och en ovanlig österrikisk Steyr 180, årsmodell 1951.

Inte alla traktorer ser ut som traktorer, tyska Agra har en ledad teleskopaxel som bärande del, vilket gör att fram och bakvagn kan röra sig separat från varann, men ändå driva på alla fyra.lämplig i skog och terräng. Och min favorit, Lanz Bulldog, charmig funktionell traktor som gjordes från 1921 med få förändringar fram till 1960. Bulldogen hade  en encylindrig gigantisk tändkulemotor liggandes med cylindern framåt, slagvolymen var 11 liter! Så när en Bulldog står på tomgång står den liksom och hoppar fram och tillbaka på stället. måste ses och upplevas
 
 
Mer ovanliga tyskar, Zettelmeyer från 1941, och brevid den står en Porsche Allgaier-traktor i typisk orange färg. Den gröna till höger är en Deutz från 1951, och brevid den står ännu en Porsche traktor, en Junior Diesel från 1954, flertalet sådana var representerade på Magnor.

Militärfordon är populära med, Här är Nils-Ivar från Skillingmark vid sin Dodge weapon carrier som ursprungligen kommer från Norge, till höger fler Dodge och en GMC lastbil från kriget. Norge verkar vara en outsinlig källa för sådana här fordon. Via marshallhjälpen efter kriget så sändes stora mängder sådana här fordon till Norge och många har överlevt än idag,
 


Mer från den tyngre delen av Magnor, lass, leie og rutevogner. Bland dom var majoriteten äldre Volvo, Scanias och av nån anledning Mercedes. Men även lite mer ovanliga som den maffiga Magirus från 1954. dessa såldes även ett kort tag av ANA i Sverige men blev aldrig nån framgång. luftkyld diesel V8  från Deutz borgar för speciellt ljud. Den gröna lastbilen är en Steyr 586 från 1961. Steyr är inte så vanliga utanför sitt hemland, Österrike
. 
 
En av flera äldre charmiga MAN-lastbilar, denna från 1963, och en amerikan i gänget, International S-160 från 1957.

Definitivt störst var denna Peterbilt, enligt uppgift från 1972, men de ändra sällan nåt i onödan på dom genom åren.. mercedes lastbilar är av nån anledning väldigt vanliga i Norge en av flera var denna fint välhållna L1418 från 1971.
 

Givetvis var en stor drös personbilar på plats, här en Chevrolet från 1934 och en ovanlig Oldsmobile från 1941.
 
 
Chevrolet av 1935 års modell är något man nästan aldrig ser av nån anledning. men här en oerhört fin svart coupe från det året. Till höger en annan ovanlig vagn, en Terraplane KU sedan från 1934.

Bland de riktigt gamla bilarna återfanns givetvis både T-Ford och A-Ford främst i nyttoutföranden som lätta lastbilar, kranbilar och så, som vi inte heller riktigt ser så ofta här. Även så kördes det runt på området en del med denna svarta orenoverade tourer från 1922. Det är faktiskt en Opel. Den andra tourerbilen till höger är från 1926 och det är en Fiat, två märken som still going strong.
 
 
Mer Opel, lika populära i Norge som här hemma Opel Kapitän som ambulans från 1962, och en modernitet i sammanhanget, den lyxiga Citroen SM med V6 motor från Maserati, årsmodell 1974..

Ännu mera Opel, fast en modell jag aldrig sett tidigare, namnet Olympia återupptogs åren 1967-70 och var egentligen en lite lyxigare Kadett med annan grill och vinyltak, fanns även med 1900 motorn från Rekord. Blev ingen succé och ersattes 1971 med Ascona. Och en prydlig Chevlle Malibu från 1970 parkerad brevid min kärra på travbanan.  
 
 
Cadillac 56:or kommer man minsann inte ifrån ens i Norge, här med charmig husvagn baktill. Enda bilen tror jag som vart nyare än min, Chrysler Newport från 1978. Chrysler fick behålla den stora C-karossen ett år efter dom upphörde med riktiga full-size hos Plymouth och Dodge.
Inte nog med Mopar-träffen i Töcksfors dagen innan , så fick man se mer trevliga mopars på Magnor, dessa två rätt ovanliga modeller, 1966 Dodge Charger och den egendomliga 1961 Plymouth Fury.
 
 
Inte bara mopars förstås, finfin Mercury Turnpike Cruiser från 1957 stod bland traktorerna också. Norrmän verkar ha en speciell förkärlek för Mercurys, det finns många fina exemplar där.
För att gå till ytterligheter så är den blåa lådan en VAZ 1500S från 1976. Inte bara Mercurys utan även ryssbilar är tämligen vanliga där också. Detta på grund av att Norge länge hade ett handelsavtal med Sovjetunionen. praktiskt taget ett fisk-mot-bilar program.
Detta är skälet till att kapitlet norsk bilindustri är tämligen magert. Alla försök till att starta sånt gavs kalla handen av norska regeringen, då detta handelsavtal var såpass viktigt för fiskindustrin, och för att hålla ryssarna lugna.



Så var det mot slutet för dagen dags för alla utställare att köra ärevarv på travbanan, vilket var väldigt kul Här väntar traktorerna på start med en enorm Field-Marshall från 1951 längst fram i täten. sedan lastbilarna, personbilarna och motorcyklarna. Det bjöds även på race med veteranspeedway på grusbanan och en mängd andra trevliga uppvisningar av maskiner, marknad med mera.. På det hela taget en fantastiskt trevlig dag och jag kommer med stor säkerhet återkomma till Magnor nästa gång som blir 26-27 Juni 2010.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback