Lite bekanta i bygden

Utanför den lilla konsum numer Coop-affärn i Skillingsfors träffade jag två gamla vänner Lars-Olov och Tvetus.


Tvetus är den mindre killen till höger, och förtjänar attskrivas några rader om, mer Skillingmarking än Tvetus kan man inte bli. Då tideräkningen utgår från "före jakten" och "efter jakten". Brännvin dricks rent, då virke bara tar plats...

Jag lärde känna Tvetus hösten-00 då jag på nåt sätt blev fyllechaffis på hans något bedagade Chevrolet -55:a. Hur som helst så har vart utan jobb ett tag men har blivit satt i nåt kommunalt åtgärdspaket inom "arbetsmarknadsenheten" som deet så vackert heter. Hans uppdrag: att vattna blommor på alla offentliga platser, rondeller, parker och refuger i hela kommunen mellan Charlottenberg och Koppom.
På hemväg fick jag givetvis se han på jobbet , i Koppom och vattna blomlådor med slang från ett tanksläp. Att han inte trivdes nåt vidare med sin arbetsuppgift behöver väl inte nämnas.
Hur som helst så undrade jag va tusan gör du om det spöregnar då?

"Jo, då vattner jä blömmer ock!"
Skönt att veta att arbetsmarknadspolitiska åtgärder fungerar ungefär likadant över hela landet.

Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode

Jo, nog är det festligt vad som görs för att hålla arbetslöshetsstatistiken nere. I min gamla hemkommun Ljusdal var det ett tag väldigt populärt att skicka folk till datorteket på utbildning och många fick gå samma utbildning tre-fyra gånger....

Postat av: Christopher

Hahaha...

2008-07-19 @ 17:10:33
URL: http://clogg.se
Postat av: Lars-olov

Ja hö ska en sege om nö töckne grannt kort,Tvetus e ju et äkta bygdeorginal män rektigt like vacker som en aen blir han ju alldri,jä råker ju å känne eit original te å dä e ju fotografen som tyvärr trots goe gener itte bor i skällingmark der han platser förträffle in blann ôss annre ralinger.Kul att man fick va med,trodde nästan inte att vi skulle fastna på bild.;)

2010-03-05 @ 23:47:44
Postat av: lennart

hej på er goa pöjkar jag skulle vilja ha lite info om en man som hette harald stenborg som ägde en ford 1940 lastbil på 80 eller 90 talet. nån som har gamla kort eller liknande info tas tacksamt emots. ha de gött,

2010-07-17 @ 10:40:34
Postat av: lennart

hej på er goa pöjkar jag skulle vilja ha lite info om en man som hette harald stenborg som ägde en ford 1940 lastbil på 80 eller 90 talet. nån som har gamla kort eller liknande info tas tacksamt emots. ha de gött,

2010-07-17 @ 10:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback