Vi tittar in på arvika fordonsmuseum

När man är i faggorna så får man inte missa det trevliga motormuseumet i Arvika, vars samling växer lite varje gång. Dock saknade jag en del bilar jag tittat på där förr men en del nya intressanta hade gjort entré.

http://www.arvikafordon.nu/utstallning.htm

Senaste nyförvärvet som dom med all rätta är stolta över är den oerhört sällsynta och pampiga Marmon från 1933



Marmon 16 från 1933 hade en V16 motor i aluminium på 8 liter, runt 400 byggdes de tre sista åren Marmon fanns på marknaden, Museet rymmer ytterligare en Marmon , en mindre sexcylindrig från 1929. 

                                                   

Mer så har museet begåvats med en riktigt ovanlig sak, en Invicta Black Prince coupe från 1946. Invicta startade 1925 och gjorde sig kända för sportiga lågbyggda bilar och hade stora framgångar på racerbanorna också. Efter kriget kom flertalet brittiska märken aldrig mer igen men Invicta gjorde iallafall ett försök med en helt ny modell, Black Prince.
 En egendomlig vagn med individuell torsionsfjädring, inbyggda elstyrda domkrafter och en slags hydrokinetisk kraftöverföring utan egentlig växellåda. Fråga mig inte hur det funkar för det kunde knappt nån förklara när bilen var ny heller. Men så byggdes det bara runt 15 stycken av denna modell också. 
                                                
En Stanley model 740 från 1924 står där också. Stanley var tidigt ute med ångdrivna bilar och kom i bilismens barndom att slå flera rekord med denna typ av drivkälla. Medans alla andra började fokusera på den traditionella bensinmotorn så höll Stanley envist fast vid ångkonceptet fram till the bitter end 1927. 

     
Äldst bland motorvagnarna i Arvika är en Humber "Humbrette" från 1903, dom har även fått in en Mitchell från 1919, ett märke som få känner till då dom tog ner skylten redan 1923. Men inte bara ovanliga bilar finns där, ett exemplar av den legendariska och oerhört vackra BMW 328 roadster från 1938 står där också. Modernaste fordonet är den biffiga rallybilen MG Metro 6R4 från 1986, som kördes av Arvikasonen Per Eklund framgångsrikt i rallycross. Det här trollet har mittmonterad v6:a på över 400 hästar och byggdes för rally grupp-B, men den klasen förbjöds under 1986, och flertalet av de bilarna fick fortsatt karriär i rallycross istället.

 En annan känd Arvikabo var Leif "X:et" Ahl, en begåvad mekaniker som bland annat ifrågasatte varför man måste sitta upp på en motorcykel när man får lägre tyngdpunkt genom att ligga på den...
Så tillkom världens första "kneeler"-chassi, just i den form som alla idag använder inom sidvagnsracing och dragbikes.
 Det, och många andra tekniska egensinnigheter var han upphov till och sålunda finns en hel del av hans kreationer bevarade på museet.


Mer unika racing maskiner som finnes här är bland annat TFfa-racern, som byggdes 1954 av tidninge Teknik för alla i samarbete med föraren "Lill-Ors" Bohlin, en mycket avancerad motorcykel som dock bara startade ett enda GP-lopp.
Med mer lokal anknytning så finns denna Union 50/A1 och två Union motorcyklar till utställda. Union byggdes i Charlottenberg och dess upphovsman Birger Berggren var inte bara fabrikör och konstruktör, han var även framgångsrik tävlingsförare också.
 
 
Vårt mest kända MC-märke tordu ju vara Husqvarna, till höger en av våra mindre käna märken som under ett tag var en stark konkurrent till den förstnämda, EBE som tillverkades i Åmål åren 1918-1929.

Så avslutar vi med en bild på en annan stolthet i samlingarna, den oerhört vackra Cadillac 370A coupe från 1931 som museets begåvats med nyligen också. 370A hade V12 motor medans den större 452 hade likt Marmon en V16. Denna coupé renoverades av Hans Emerén i Vikarbyn och arbetet med det visade som följetong i TV för några år sen, resultatet blev perfekt.


Men det finns en skattgömma på museet som är lika intressant som fordonen själva. bildarkivet. Det har samlats in ett enorm material från Arvika med omnejd på originalbilder från den första bilen i stan 1905 till sextiotalet. Där finns pärmar med hundratals bilder som skildrar staden, landsbygden, bilarna och folket som åkte eller körde dom, en fantastisk kulturhistorisk skatt som absolut inte heller får missas när man beöker muséet.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback