De förgätna del 19 - Mercury Super Marauder
Innan den egentliga muskelbilseran startade så fanns det faktiskt en hel del potenta modeller i utbuden för den som ville att det skulle hända grejer när man tryckte på gasen. Femtiotalets mest kända presetandamodell torde vara Chryslers 300-serie som byggdes i exklusivt små upplagor, från 1957 med introduktionen av 392" motorn så testades varje bil individuellt och gick inte till kund förran man garanterat toppfarten på 240km/h.
Hos konkurrenterna så fick man nu se till att åtminstonde kunna erbjuda ett alternativ för en 300-dräpare, hos mercury hette receptet Super Marauder.
Super Marauder motorn var den stora 430" motorn som återfanns i modellerna Turnpike Cruiser och Park lane 1958. Men försågs med tre tvåportsförgasare, högre insug, vassare kamaxel och kännetecknas främst av den unika luftrenaren som är specialgjord för Super Maraudermotorn. kombinationen gick att beställa till alla Mercurys modeller, under förutsättning att man även kryssade för den nya märkliga Multidrive automatlådan.
Multi-drive tog hanteringen av växlandet till en nivå helt skild från övriga bilar, tryckknappstyrd automat hade redan funnits ett par år men kännetecknades ändå av standard-lägena för drive, park, back, neutral. Multi-drive var mer ett slags programmerbart körschema som man kunde välja på en kontrollpanel.
Super Marauder motorn i kombination med Multi-drive gav runt 400 hästkrafter, vilket borgade för att köra ifrån det mesta 1958, och det i ganska flärdfull förpackning dessutom. Det finns ingenting på den här eleganta Mercury Monterey coupén nedan som skvallrar vad det rör sig om.
Tills man lyfter på huven och ser den mycket speciella luftrenaren över de tre förgasarna. Super Marauder var och förblev ett rätt ovanligt tillbehör, mindre än 100 bilar byggdes med detta, just luftrenaren är en sak som är extremt sällsynt att få tag i, man kan få betala runt 8000 dollar idag bara för den!
Hos konkurrenterna så fick man nu se till att åtminstonde kunna erbjuda ett alternativ för en 300-dräpare, hos mercury hette receptet Super Marauder.
Super Marauder motorn var den stora 430" motorn som återfanns i modellerna Turnpike Cruiser och Park lane 1958. Men försågs med tre tvåportsförgasare, högre insug, vassare kamaxel och kännetecknas främst av den unika luftrenaren som är specialgjord för Super Maraudermotorn. kombinationen gick att beställa till alla Mercurys modeller, under förutsättning att man även kryssade för den nya märkliga Multidrive automatlådan.
Multi-drive tog hanteringen av växlandet till en nivå helt skild från övriga bilar, tryckknappstyrd automat hade redan funnits ett par år men kännetecknades ändå av standard-lägena för drive, park, back, neutral. Multi-drive var mer ett slags programmerbart körschema som man kunde välja på en kontrollpanel.
Super Marauder motorn i kombination med Multi-drive gav runt 400 hästkrafter, vilket borgade för att köra ifrån det mesta 1958, och det i ganska flärdfull förpackning dessutom. Det finns ingenting på den här eleganta Mercury Monterey coupén nedan som skvallrar vad det rör sig om.
Tills man lyfter på huven och ser den mycket speciella luftrenaren över de tre förgasarna. Super Marauder var och förblev ett rätt ovanligt tillbehör, mindre än 100 bilar byggdes med detta, just luftrenaren är en sak som är extremt sällsynt att få tag i, man kan få betala runt 8000 dollar idag bara för den!
Kommentarer
Postat av: Farbror Sid
Jag läser och lär...
Postat av: Strandholm
Instämmer med föregående 'kommentator'. Alltid lika intressant och lärorikt. :)
Trackback