De förgätna del 1 - Rambler Scrambler

Den så kallade muskelsbilsepoken i USA tog officiellt sin början 1963 med Pontiacs GTO-modell,  snart följde alla trenden med starka motorer i små karosser, och runt åren 1969-1970 rasade det vansinniga hästkraftskriget som värst. Efter det avtog det med införandet av skärpta miljörestriktioner och höga försäkringspremier,  dödstöten kom runt 1973 med bensinkrisen.

Många modeller är legendariska idag, och det nickas gillande när de här fantastiska maskinerna kommer på tal.

Ford Mustang - klassisk "muskelbil", mmmm
Ford Mustang Mach 1 - ännu häftigare, mmmmm
Ford Mustang med 428 Cobra Jet motor - häftigast!
Chevrolet Camaro - mmmm
Chevrolet Camaro Z/28, Rallysport, Super Sport och/eller med 396" Turbojet motor, alla instämmer i gillandet. 

Bland Chryslers sortiment återfanns den häftiga Dodge Charger, de mindre Cuda och Challenger modellerna som alla också ler igenkännade åt, leendet blir bredare när man nämner den mytomspunna 426" hemi motorn, sällsynt och dyr, en ouppnåelig dröm för de flesta idag.
 
Men vid samtal och samtycke om Corvetter, Mustanger, GTO:s, Camaros, bigblock-motorer, crossraminsug, sixpackförgasare och så så stannar flödet upp vid omnämnandet av Ramblers "Scrambler"

-????? 

Alla skakar unisont på huvudet, ingen har hört talats om den,  så jag tänkte berätta lite mer om muskelbilsepokens stora lilla doldis, den mest övermotoriserade bilen som antagligen satts i produktion nånsin, men som kommit bort fullständigt i historien. 

Rambler, sedermera AMC var USA:s fjärde bilproducent vid sidan av GM, Ford och Chrysler, profilerade sig mest genom att, tja, inte profilera sig alls. Deras bilar har alltid setts som ett lite udda komplement. Produktionen var inte på långa vägar lika stor som de andra tre, bilarna kännetecknades mest av udda design, ekonomi, slätstrukenhet. absolut inget man höjde på ögonbrynen för. Billigast, minst och mest slätstruken i sortimentet var Rambler American. en liten bil i compact-klassen jämte Ford Falcon och Plymouth Valiant. 

Men 1969 släppte man fan lös i Rambler American, och presenterade Rambler Amercian S/C390 Hurst, förenklat till "Scrambler" 

image237 

Inte ens annonsen i jämförelse med andra muskelbilar var nåt exalterande att komma med, en rad torra fakta, och en studiobild på monstret, det är allt. 

Vad texten säger är för det första att den gjorde kvartsmilen på 14,3 sekunder, en sådan siffra brukar lätt överdrivas i reklamen, i Ramblers fall en diskret underdrift.  
14,3 sekunder räcker redan det till att klå upp supersportbilar av dagens dato, som Lamborghini Murcíelago , Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo och sånt.  Med rätt däck och annat insug som gick att beställa extra hyvlades det ner till 12 sekundersintervallet. 

I korthet var Rambler S/C390 ungefär stor som en dåtida Opel Rekord, och vägde runt 1250 kilo , i dessa kilon inkluderades det en jättemotor på 390 kubiktum (6,2 liter) som kröntes av två 825cfm fyrportsförgasare.  
Med andra ord, det mest övermotoriserade lilla troll som nånsin skådats, Originaleffektuppgifter angavs till 315 hästar, med det nämda tillvals insuget "Crossram #AM4486228" så skall 400hk varit fullt realistiskt.

Allting är "heavy duty",  bromsar, koppling, diffspärr, bakaxellänkage byggt på renodlat dragrace-vis och allt genomgånget för att palla den enorma effekten i det här lilla paketet. 

            image238

Snorkel-scoop, med tydlig anvisning för luften vilken väg den skall ta.  Hoodpins  på racing-manér var standard. 

            image239

Här kan man också se de "torque-links" som håller bakaxel på plats, rent racingattribut som så mycket annat på Scramblern. 

Färgvalen begränsade sig till två, som bilen ovanför helvit med blå nederkant och röd rand, eller vit med rött fält längs sidan.
Nej, det är inget sjuttiotals racer-wannabe hopkok, dom såg faktiskt ut så här i original! 

                         image240

Priset var en otroligt stark konkurrent, för precis under $3000 fick man en fullt fabriksbyggd dragracebil, att jämföras med En Dodge Challenger R/T som i basutförande kostade $3273, och häftiga $779 i pristillägg för starkaste motorn, 426 Hemi.  Ford Mustang Mach 1 kostade runt $3120 med 351" motor som standard och $254 extra för 428 Cobrajet motorn. En Corvette gick 1969 lös på $4780. 

Rena fyndet alltså, varför fyndade ingen?  Jo, exakt 1512 personer gjorde det, för fler byggdes det inte av Scramblern.  Vilket egentligen var för mycket, då man bara planerat att bygga 500 bilar från början. 
Varför man valt att bygga den ultimata dräparmaskinen på amerikas tråkigaste bilmodell, i en strikt begränsad upplaga till reducerat pris är en outgrundlig gåta , men en väldigt kul sådan.


Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Ja här var det en verklig Ulv i fårakläder... Helt otroligt att de såg ut så där från fabriken... ser ut som den var "häftigt hottad" bakom en ladugård av en finnig 19 åring... som skall till den lokala dansbanan på och stila...
Ja det här var en riktigt trevlig blogpost... må jag säga!

Postat av: Mårten

Kanske därför dom är så okända, förutom bara 1500 byggda, att man tror det vart nåt ballt bonnmeck istället för en riktig saluvagn

2008-03-02 @ 21:51:42
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: F

Wow! Sicket...as.
Men sjuka infall i Detroit eller av AMC etc hörde väl till tiden, svängrummet var större då...och ju sjukare/extremare det är ju större sucker vi bli :)

2008-03-03 @ 08:28:47
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: svensson

AMC var en udda koncern som du antyder. Men man hade Jeep i stallet, bland annat därför överlevde man ett antal år.

Och Rambler American i basversion var en hyfsad amerikansk småbil, så vitt jag vet. Hade funnits länge dessutom, och höll sig inom ramarna för småbil. Växte inte med åren som Chev Nova, Ford Falcon osv. Jo, kanske vid muskelbilsepoken då, som du skriver om...

2008-03-03 @ 13:35:11
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback