De förgätna del 4 - Oldsmobile Turnpike Cruiser & SX
Oldsmobiles mellanklassbil lanserades 1961 under det egendomliga namnet F-85, där det också fanns en lite mer lyxigare coupéversion vid namn F-85 Cutlass. Snart blev Cutlass ett eget modellnamn , och redan 1964 fick den ett muskelpaket i sig under namet Cutlass 4-4-2, en av de märkligare modellbeteckningarna från tiden. det stod för 4-ports förgasare, 4-växlad manuell växellåda, 2 avgaspipor rätt och slätt.
1965 års Cutlass 4-4-2 som cabriolet
Oldsmobile erbjöd fina prestanda utan att det syntes, det enda som avslöjade en 4-4-2 bil var ett diskret emblem, för den ännu diskretare gick det att får 4-4-2 option i snikmodellen av Cutlass, F-85.
1966 gick det att få fler utföranden än det ursrungliga 330" och 400" motorn på 310 resp 345 hästar, då kom "W30" ett tillvalspaket som blev ett begrepp. W30 kom att stanna kvar hos Oldsmobile fram till muskelbilsepokens bitter end 1972.
1967 års Cutlass 4-4-2 med vinyltak och W30 , småsnobbigt och diskret, många Corvette och Camaroköpare bet i gräset vid rödljuset, få anade att den här vagnen var en av de snabbaste bilar nånsin på kvartsmilen, där den imponerade journalisterna med 13,80 sekunder.
W30 var ett hemligt vapen i hästkraftskriget, det annonserades inte ens utan bara fanns. därför är dom tidiga W30 mycket ovanliga, 54 bilar försågs med det 1966, och 1967 bara runt 500.
1967 gick 4-4-2 och således W30 bara att få hos Cutlass Suprme-modellen, men så lanserades även bastardmodellen , "Turnpike Cruiser".
Detta var en märklig ekomomimodell av 4-4-2, samma motor på 400" men med bara en tvåportsförgasare och automatlåda som enda val. Bakaxelutväxling på 2,41:1, fullflödeskylare, heavy duty fjädring och extra krängningshämmare innebar att detta var ämnat åt dom som ville ha en bekväm och någorlunda ekonomisk långfärdsvagn , fast med klös, den nedbantade Turnpike Cruisern hade ändock 300 hästkrafter.
Hur många som byggdes i dett autförande vet man inte, men torde vara en rätt sällsynt kombination.
Så går det några år... 1970 muskelbilsepokens höjdpunkt. Nu var W30 inget hysch-hysch längre, 4-4-2 var egen modellserie och skiljde sig från Cutlass med lite bigffigare attribut och W30 bilarna försågs med rejäla huvscoop.
En W32 variant fanns också att tillgå på 365 hästar, oldsmobile gillade sina W-beteckningar, huven i sig shjälvt gictt beställa separat under rnamnet W25.
Återigen dök bastardmodellen upp, under namnet SX. Det var numer egentligen vad den ursprungliga 4-4-2:an var, en "sleeper" ulven i fårakäder. Man gömde 4-4-2 W30 grejerna i en vanlig standard Cutlass.
Inga stripes, inga scoops, kromad grill, det enda som kunde avslöja den var dubbla uttag för avgasrören bak.
455" High Outputmotorn fanns i W30 eller W32 utförande.
SX fanns bara åren 1970-1971, den annonserades inte särskilt mycket, utan var mer en bil för bestämda kunder, dom ville ha muskler och lyx i samma paket, och inte så lite muskler heller, W30/SX var en av de snabbaste produktionsbilar som byggdes, på dessa två årsmodeller byggdes bara runt 8000 SX i coupe utförande och 1150 som cabrioleter. Idag finns inte många kvar. modellen har varit i det närmaste okänd i kretsarna, och under årens lopp har flertalet byggts om och/eller trimmats sönder av ren okunskap om modellens originalitet.
1971 års Cutlass Supreme SX cabriolet, 357 byggda, här syns tydligt det dubbla avgassystemet, det enda som skvallrar om att det här är en SX-Cutlass.
Krama en SX idag, imorrn kan det vara för sent!
Man kan gråta krokodiltårar över svunna muskelbilar, men den sista bilden på den gröna cabben, den är i varje fall väldigt tjusig!
Och "en gång bra, alltid bra". Såna bilder bär man med sig för evigt. Evigt platonska former, för alltid svävande i en idévärld!
Är inte SX väldigt lik en Skylark cab...
"Evigt platoniska former"!
spot on! som jag nämt i nån annan post nånstans, 40 år senare och dom står ohotade ännu, i kombinationen form och prestanda.
Sid: Cutlass & Skylark är ju väldigt nära släkt, sama genuppsättning.
Har ägt en SX convertible -70 sedan -77. Inte många visste vad denna sleeper gick för förrän efter några rödlysen. Grymt och brutalt vrid i den stora maskinen. Att man sedan har allt annat avnjuta i form av alla otions, eldrivet överallt osv. Ac och övrigt comfortabla utrustningstillbehör.
Har den kvar än idag. Man ser underedsfärgen kvar under lite skit. Har aldrig varit underedsbehandlad och har samma fina maskin under huven. Går som ett mycket brutalt troll om man så önskar.
mvh
J-O
hej!
vad vet du om starfire 66a
mvh
tja Peter inte mycker mer än att dom gjordes i 13019 exemplar och hade 425" maskin...