Ett ovanligt besök på piren (-kappbloggning: sept-06)

September vart hektiskt med racingtillfällen, tack vare att vi sökt tillstånd för rätt många tillfällen och i september så krockar vårt event in temed nån annan aktivitet på piren, och det är ju inte fel att månaden överlag bjöd på strålande sol heller.

För ovanlighetens skull så ställde jag även upp som deltagare på mitt eget event, en lite märklig känsla, och i besiktnignskön dök det samtidigt upp en Caprice av samma årsmodell som min. Vi kom överens om att köra några "match-race" två fullsize 77:or mot varandra stormade (ehh.. nja...) sedan ner några repor för banan. kul.

image372  image373

Hur det gick? nja... Chevrolet Caprice för 1977 var en helt nykonstruerad bil, ett par decimeter kortare än föregångaren och väsentligt lättare, GM ingenjörerna lade ner mycket tid på att banta bilen, så därför är 77.ans Caprice sedan hela 600 kilo lättare än min Gran Fury.
Så trots min bigblockmaskin på 400" så jag blev följdaktligen frånåkt av Capricen, som ju även var lite tjuvtrimmad.  Dock är jag nöjd med min vagns resultat, vi kunde utröna att kolossen faktiskt gör 0-100 på under 11 sekunder vilket är väldigt okej, då den väger 2250 kilo.  

image374  image375

Och Emelie med sin svarta Camaro showade som vanligt, den går faktiskt snabbare för varje race också.
 image376  image377


Ovanligt besök skulle det ju handla om, Ferraris är nåt man ser oerhört sällan på street eller dragrace, första gången vi såg en Ferrari på Blackrace i Göteborg var nere på Arken, och blev duktigt frånåkt av en bucklig penselmålad Volvo 144... sen åkte han hem.

Men den här vackra 365GTC coupen dök oväntat upp på Piren, det är en udda Ferrari, med längd på 481 och 180 i bredd så är den som en stor familjebil, en bekväm långfärdsvagn för autobahn, V12 motorn på 4,4 liter ger enligt uppgift 320 hästar. De behövs också, för trots att många karossdelar och hela motorn är byggd i aluminium, så väger den här Ferrarin över två ton! 

image379

 Jag har alltid tyckt att denna Pininfarina-ritade GT-coupén är ett under av tidlös elegans. Tidlös måste man absolut säga, modellen presenterades i 365GTC/4-utförandet 1972, som byttes ut mot 400 och 412i redan 1976. Designen behölls i princip oförndrad fram till 1989.

Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Ni motorgrabbar ser ut att ha så skoj i era muskelbilar... ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback