Cruising kungälv 2008 - Desert storm 3
en hektisk helg i maj är den då Kungälvscruisingen och Tjolöholm Classic car show infaller, men inget av dom vill man ju missa såklart och ett strålande väder bjöds det ju på också.
För bra väder, kan det bli det? jo, samlingen för Kungälvscruisingen sker i ett grustag. tre veckor utan regn i ett knastertorrt grustag och det blåste frisk bris...
Men bortsett fråan att man fick bil, ögon, öron och munnen full med sand så var det en rätt trevlig dag i grustaget. Rekord? kanske det närmare 300 bilar fanns det till slut på plats innan avfärden vid tvåtiden ner mot stan.
Cadillac klär i svart , in rullar en 56:a De Ville och till höger en 50:a sedan, nedaen en Fleetwood Sixty Special från 1958 som känns igen på den extra tunga dekoren längs nedre bakskärmarna. Särlingen i sammanhanget är en Eldorado av 1970 års modell, dessa var framhjulsdrivna och med en mastodontmotor på 500", dvs 8,2 liter. på 400 hästar.
Och lite gröna bilar i grusgropen, Buick Super från 1956 och den märkliga Studebaker Avanti som byggdes 1963-64.
De Soto Fireflite från 1957 i tvåtonsgrönt, och den mörkgröna cabrioleten är en ovanlig Pontiac Grand Prix från 1967. Enda året Grand Prix gick att få som cab, och det gjordes bara 5856 stycken av dom.
Lite udda inslag, och mer i grönt, ball Chevrolet Impala från 1962 med lowriderattribut, 40 tums hydrauler gör det lättmekat undertill. Willys FC-150 heter dom här trubbnos pickuperna, få har överlevt men denna från 1960 såg rätt fräsch ut.
Två vackra 55:or Buick Special coupén byggdes i hela 155818 exemplar. Special var Buicks basmodell. Chevrolet från samma år är däremot top-of-the-line, Bel Air convertible, men då Chevrolet var ett betydligt billigare märke än syskonen i Buick-programmet så kostade den här fina cabrioleten faktiskt runt $100 mindre än coupén till vänster!
Vid tvåtiden är det dags för cruisingrundan ner mot stan, en rätt trevlig bilkö som sakta rör sig ner mot stadskärnan.
Sex unga damer som åker runt i en vacker Chevrolet Bel Air från 1957 är en syn som vi antagligen bara kan se i Sverige. I USA så är det mest äldre män som var med när bilarna var nya bryr sig om den här typen av femtiotalsbilar. Till höger en vacker Cadillac Eldorado Seville från 1958, bara 855 sådana byggdes och kostade nästan dubbelt så mycket som Chevrolet cabben.
Mer typiskt svenskt, så här åker man definitivt inte Cadillac i USA, men visst ser dom ut att ha roligt!