diesel och gummilukt på piren (-kappbloggning: sept-07)

Återigen dags för Blacrace på hemmaplan i Göteborg, tre körningar inbokade udner september, det gäller att ta varje tillfälle som finns innan hösten hinner ikapp oss. 

Förut när det kördes racing , behöver egentligen bara gå tillbaks ett par år, när det gäller gatbilar så inskränkte sig bränslevalet till, blyad bensin, blyfri bensin, högoktanig bensin, ännu mer högoktanig bensin.

Numer finns det bra mycket mer att hälla i tanken än bensin, det så körs det på etanol, e85, metanol,rapsmetylester, biogas, propanol, akrylatbensen och antaglgen mer därtill.  
Och diesel såklart, då dieselbilarna faktiskt genomgått en enorm utveckling sen dom omgavs av svarta rökmoln och knappt klarade av att flytta på sig själva, till att idag med miljöcertifierad teknik vinna på Le Mans. Så som en naturlig del i utveckligen pillas det och trimmas på dieselmotorer i racing idag också.

Dieselfantasten Chrille kör småtrimmad BMW 120d.
image1252 image1253
image1254

Ingen diesel här inte, Stefans Ascona går bäst på vanlig handelsbensin, och fort också.
image1255 image1256

Av närmare 40 bilar som kom ner och körde denna kväll så var Jörgen snabbast med sitt bygge som äntligen blitt klart , äkta "sleeper" en DKW... va? asså, heter dom Audi nu? När bytte dom till det? Jaja, en trist vit Audi 80...
image1257 image1258image1259
Som har fått V8 motor från en Audi A8...  första reporna med bilen och tider ner på 8,1 är klart godkänt på 201 metersdistansen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback