De förgätna del 29 - Chevrolet Firenza Can Am

General Motors tillverkar fordon på nästan alla kontinenter och utanför de reguljära områderna verkar det som att lokala divisioner inte riktigt har så strama tyglar som på hemmaplan. Så verkar iallafall fallet varit i Sydafrika när man där 1973 lät ingengörerna Basil van Rooyen och Geoff Mortimer ta fram en serie bilar för tälvligar i lokala racingserier.

För att få ställa upp i tävligar för produktionbilar krävde reglementet att 100 bilar färsigställdes och såldes till kund. Därför blev det jämt 100 byggda av den lilla Chevrolet Firenza Can Am coupe.






Coupén baserades på den engelska Vauxhall Firenza, som i sin tur hade mycket gemensamt med Opel Kadett. I denna lilla nätta coupén hamnade det nya hjulupphängningar med grova krängningshämmare, rullbåge, fyrväxlad Muncie-låda med diffspärr från Borg Warner, och mycket annat godis, man tog bara de bästa bitarna man hittade från USA och stoppade i Firenzan.
Kronan på verket var motorn, originalets 1,9 liters fyra ersattes med en femliters V8 från Chevrolet, den kortslagiga 302" motorn som hade utvecklats till Camaro Z/28 för just racingsatsningar. I den lättade och uppstyvade Firenzan som vägde knappt under 1100 kilo gav 300 hästars Z/28-motorn rent ruggiga prestanda. Den drog 130km/h på första växeln, 170 på tvåan. Vad den gjorde på högsta växeln vet nog ingen för mätaren slutade långt innan dess.  
Prislappen på 5800 Rand avskräckte inte folk trots att det var dubbelt så mycket som näst-värstingen Firenza GT, och med bara 100 byggda är detta en hett eftertraktad modell idag, åtminstonde på hemmaplan för få exemplar har hittat ut från Sydafrika.

Kapstadstrollet i full fart i rätt miljö, på racerbana, och de speciella "Can Am 302" dekalerna som visade att det här var ingen gubb-Firenza, vid sidan av Rambler S/C390 Hurst antagligen det mest övermotoriserade som byggts.
 

Kommentarer
Postat av: grandprix63

Vilken störtskön liten bil!

Undrar hur den känns på strippen?

Tänk om Saab hade haft samarbete med GM lite tidigare. En 99:a med V8 skulle nog ha gjort succé inom rallycross och folkrace.

Postat av: F

Bort med vingen...o kapstadstrollet är drop dead gorgeous :)

2008-11-28 @ 06:04:45
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Thomas Bengtsson

Vauxhall Firenza och Opel Kadett har inga komponenter gemensamma och någon 1,9 liters motor monterades aldrig i Firenzan som fanns med motorer på 1,8 och 2,3 liter

2009-11-22 @ 12:44:29
Postat av: Mats Hallin

Hej!



Kan bara hålla med Thomas Bengtsson. Inte en skruv gemensam med kadett och storleksmässigt ligger den närmare Ascona. Dock fanns firenza även med 1,3 och 2,0 liters motor. Har själv varit ägare till en 2 l. Kan inte heller minnas att det fanns någon modell som hett GT. Däremot fanns en Viva GT.



Och hör och häpna så finns/fanns det åtminstonde en Chevrolet Firenza med V8 i Sverige, närmare bestämt i Dalarna. Ägd av den man som köpte min Firenza. Bilen var privatimporterad men kommer inte ihåg varifrån. Möjligen Australien.



/Mats

2011-09-24 @ 09:55:27
Postat av: Thomas Bengtsson

Mats Hallin: du har rätt, första året fanns Firenzan med 1,6 och 2,0 liters snedfyra samt under hela produktionstiden med 1,3 liters motor, de större motorerna hade inte ens samma grundkonstruktion som Opels CIH-motorer utan hade överliggande remdriven kamaxel och lutade 45 grader (i princip en halv V-8), den lilla 1300-kubikaren (eg. 1256 cc) såg visserligen ytligt ut som en Opel-motor....men återigen var det en helt annan konstruktion......

2012-05-02 @ 21:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback