Lite vanliga ovanligheter på importfronten
Som nämnts tidigare så kom det under 2007 in hela 147 Chevrolet Impala av 1965 års modell i Sverige, populariteten verkar inte dala heller för nu stod två till och väntade på upphämtning efter den långa resan hemifrån.
Både coupén och cabben är dessutom äkta SS-bilar som är lite mer åtråvärda, dock så är dom långt ifrån ovanliga med 27842 cabrioleter och hela 215272 coupéer! Uppepå det så gjordes det över 800 tusen reguljära Impalas 1965.
Tidiga Mustanger finns det inte heller nån brist på , en av flera 65-66:or som kommit in det senaste likaså Chevrolets Mustangkonkurrent 1967-69 års Camaro, denna såg rätt fin ut men vid närmare granskning verkar vara hopplockad av både 67 och 68 års modell.
Ännu en Buick 58:a, detta en Century coupé, skall tillsammans med två Oldsmobiles av samma årgång vidare mot ett garage i Västerås. Av vad jag sett komma ut ur det garaget tidigare så kan det nog bli en riktigt fin pärla av det här liket också.
Uddamärken syns inte ofta, verkar som om majoriteten av entusiaster håller sig i kända domäner, men nån har i alla fall vågat importera denna underbart fina Studebaker Commander Land Cruiser från 1948. Mycket prydlig och trevlig modell i ett enastående skick. Land Cruiser var Studebakers flådigaste modell, med lite extra lång hjulbas och utrustning. Och för 1948 fick den även inredning i ett helt nytt material, nylon. Märkligt nog så sålde Studebakers statusmodell väldigt mycket mer än alla andra modeller i programmet, hela 35000 Land Cruisers såldes 1948.
I långt värre skick var nästa anomalitet, produktionssiffror finns inte att tillgå på Pontiacs modeller före 1955, så hur många av dessa 53:or som var stationsvagnar vet man inte, men det kan inte vart speciellt många, dessa modeller var på den här tiden rätt dyra, samt komplicerade att bygga, och man hade precis gått från trästomme till hel stålkaross på dessa stationsvagnar med. Ser den ruffig ut på utsidan så var det inget mot hur det såg ut inne i råttboet. Motor och låda hade lossnat och hängde löst under bilen, bakhjulen satt fast, framhjulen rullade hjälpligt men dom gick däremot inte att styra med.
Impala -65, är ju så vanliga nu, så dom börjar bli lite tråkiga.
Men....visst är dom snygga, det kan man inte ta ifrån dom, men som sagt, för vanliga.
Mustang ska vi inte snacka om, ännu vanligare, och därmed ännu tråkigare.
Pontiac -53:a Sationsvagnen, är ju helt klart roligast av dessa bilar, och snygg är den ju också.
Blir nog svår renoverad, eftersom den är så ovanlig, men jag hoppas den kan komma ut på vägarna igen.
Kul blogg du har.
Keep up the good work.
Hej Mårten, klart att du ska göra nåt på 421SD-bilarna. Jag skrapade ju bara på ytan på den avdelningen.
Gjorde förresten lite reklam för din blogg på USA-bil.nu. Du fick beröm! http://www.usabil.nu/messageny/reply.asp?message=11295&replyid=&level=&all=True
Ha det bra i helgen!
Anders
Tackkar, tackar :) Pontiacen blir nog en tuff uppgift, problemet blir ju först att ta reda på hur sakerna skall se ut på den egentligen, sen är det ju snart nästan 60 år gamla prylar att jaga reda på, tillgången på Repro å Nos är nog ganska noll på dom där...det är ju ingen mustang 65-a direkt.
Här ha inte ekonmin tvärstannat eller? Underbara bilder...allra helst på de bägge "objekten". När man får se dem i ursprungsskick - närmare skrot - berrör det nog mest. Därmed inte sagt att det är okul att se bilder på minitiöst renoverade bilar... :)