Överrraskningar på importfronten

Det är inte ofta man höjer på ögonbrynen när man spanar in importbilar nere på nordtrafik, men ibland händer det underliga ting, så underliga att de till och med har återkopplingar till en del udda till i den här bloggen.  


Inte bara amerikanskt, den här Jaguar E-type roadstern från 1966 var inte bara fin, den var exceptionell, superskick är ett understament, mellanlandat i Göteborg på väg till en lycklig ny ägare och finsmakare på bilar i Trollhättan . Även en riktigt fin 1800S också den från 1966. En rätt stor del av produktionen gick på export främst till USA som nya, men nu verkar det som att fler och fler av dom hittar tillbaks till hembygden.

 

Mopar Muscles, ett knippe med Roadrunner, Satellite, Coronet, Cuda  och Chargers har dråsat in på en och samma gång, samtliga med vackra Washington state plåtar, men i något bedagat skick, Plymouth Satellite till vänster och en frän Dodge Coronet till höger, båda två från 1970, bakom Coroneten skymtar en Dodge Charger 72:a 


 

1955 byggde Chevrolet helt otroliga 1,7 miljoner bilar, hela 249105 av dom var av denna modell  Two-ten two door sedan. Inte mindre än tre stycken sådana här stod nyinkomna på Nordtrafik. Med en kvarts miljon byggda så har dom knappast tagit slut ännu.

 

Som motpol byggdes bara 5571 sådana här Buick Limited hardtop sedaner 1958, men dom är ändock otroligt populära här.


Man märker nu att det börja glesna med femtiotalare på importfronten, men denna hyfsade 1958 Mercury Monterey hade i alla fall kommit in och jodå, den var minsann utrustad med den fantastiska Multi-drive automaten, som beskrivits tidigare här  http://mercury-super-marauder.html .
Så här ser kontrollpanelen till växellådan alltså ut i vilt tillstånd. Dock hade denna bil inte Super Marauder-motorn det hade ju vart för bra annars.
 


Men här: http://plymouth-mod-top-special.html ,skrev jag ju om blommiga vinyltak och tillika efterföljaren "paisley pattern top" till och med på Internet är informationen om paisley top verkligt skral, och det enda jag hittat är hänvisningar till enstaka  bilar av 1971 års modell med denna utrustning. Så att det fanns redan 1970 var nåt helt nytt för mig, vilket jag lärde mig när denna Plymouth Fury Gran coupe lirkades ut ur sin container.

Plymouts Full-size linje Fury 1970 var lite rörig, det fanns hela sju olika Fury-serier att välja på nytillskottet Gran Coupe fanns egendomligt nog enbart i detta utförande som 2-dörrars coupe med stolpe, alltså ingen hardtop som annars var brukligt vid tiden. Dock finns det inga siffror på hur många som byggdes just av den. Och ännu mindre känt hur många som utrustades med det oerhört sällsynta paisley pattern top, som synes går det mysiga mönstret även igen i inredningen.

   
Brun metallic jättebil  med brun paisley  top, mer stilistiskt sjuttiotal än så här kan man nog inte tänka sig. Habegäret är nästan okontrollerbart.


Kommentarer
Postat av: grandprix63

Har också börjat uppskatta sjuttiotalsbilarna lite mer på senare år. Onödigt stora och sjukt mycket plåt. Ofta i en guldbrun nyans. Är det alla polisserier man såg på TV som pojk som satt osynliga spår, månntro?

Postat av: Mårten

Håller med, för en del år sen brydde man sig knappt om dom, sen blev jag av en slump med en jättelik Electra 4dr HT från -76, svensksåld,och upptäckte att det var en mycket härlig bil. 70-talsplysch, snidade burleska fuskträgrejer å mycke kitch. tror som du att TV-deckarna spelat stor roll i detta.

2008-11-15 @ 10:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback