De Förgätna del 25 - Ford Falcon 429 Drag pack

Inför 1960 års modell så lanserades en ny bilklass i USA "compacts" med tjuvstart av Studebaker året innan.
Falcon hette Fords deltagare i compact-klassen och var en rätt slätstruken liten bil som sålde bra, även på exportmarknaden. Halvvägs in i modellåret 1963 presenterades Falcon Sprint som var lite sportigare och fick lilla V8:n på 260". Falcons modeller rullade på utan några genomgripande förändringar ända fram till 1970. Vid denna tid stod bilindustrin i USA för ett paradigmskifte, de större bilarna blev större, mellanklassmodellerna fler och småbilarna, "compacts" mindre. Ford presenterade nu den nya småbilen Pinto som var väsentligt mindre,  men behöll ändå Falcon i programmet, 1970 års modell var mestadels osålda 69;or Samtidigt kom en Maverick som baserades på Falcons chassi. 
När den gamla Falconen tog slut gjorde man nåt så egendomligt att man flyttade över namnet för sista delen av 1970 års modeller till den större Fairlane/Torno serien. Lillfalken blev en väldigt stor falk.


Modellutbudet begränsades till 2-dörrars, 4-dörrars och en stationsvagn, nån hardtop coupe eller cabrolet fanns inte, den byggdes bara under de sista månaderna för produktionsåret, och kallas därför 1970½ års modell. Runt 26000 totalt lär ha gjorts.  Vanligaste motorn var rak sexa, men då Falcon nu hade flyttat till Fairlane/Torinoklassen så gick dess motorer och utrustningsdetaljer att beställa till Falcon också.

Så då gick det alltså att beställa en Falcon med 429 Super Cobra Jet motor och Drag pack option. Detta innebar förutom monstermotorn Cobra jet som sades i underkant ge 375 hästkrafter, en diffad bakaxel med 4,30:1 i utväxling alternativt mindre hysteriska 3,91:1, traction bars, oljekyl,  mekaniska lyftare med rullkam,  högre komp, och en 780cfm förgasare bland annat.



Det finurliga i kråksången var att de Fairlane och Torinos som utrustades med Boss respektive Cobra jet 429" motorn utsattes för dels krav på avgasrening samt bränsleekonomi och var även lätt nedtruimmade för försäkringspremiens skull. , av nån anledning undgick Falcon-bilarna detta, och kunde leverera full prestanda, 0-100 avverkades på runt 6 sekudner och kvartsmilen på 14,5 sekunder.  Drag-Pack och 429" beställdes dock bara till blott 90 Falcons, 38 av dom hade C-6 automatlåda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback