De Förgätna del 26 - Ford Capri RS3100

Det var inte bara i USA köparna gillade muskel och prestandabilar, I Europa slog samma typ av bilmode igenom också. Dock var de europeiska versionerna lite timidare i effekt men så var bilarna i mindre format också.  Ford Capri var en stor framgång på europamarknaden, byggdes i både England och Tyskland i en lång rad olika utföranden. Det var en sportig och ungdomlig bil i samma anda som Ford Mustang, den platsade lika bra på boulevarden som på racerbanan.

Snart kom RS-modellerna av capri som bjöd på lite mer prestanda, och de användes flitigt i olika former av racing. Fords special avdeling arbetade febrilt med att hela tiden ta fram nya tillbehör och annat för just den växande racing verksamheten och inför 1974 års säsong så skulle man presentera den ultimata Caprin, man hade tröttnat på BMW:s irriterande dominans och för att få tävla med den nya modellen RS3100, så måste minst 1000 nyggas för vanligt gatbruk. RS3100 var den sista av den första generationens Capris, och gjordes parallelt med den nya generation-2 Caprin.

RSS3100 hade en vässad Weberförsedd 3,1 liters V6 på 148 hästar, toppade över 200km/h, kom med spoilers fram och bak, gick inte att få med några extra tillbehör alls. Och dessutom begränsade sig färgvalet till bara sju olika kulörer, dock kom samtliga med guldstripes. Små "bumperettes" i svart istället för hel kofångare fram, svart grill och unika fyrekrade magnesiumfälgar kännetecknade denna modell.


Men det kunde börjat bättre. Premiären för RS3100 skedde 18:e oktober 1973. Sför samma dag basunerade OPEC ut sitt oljeembargo. All oljeexport ströps, ransonering hotade och världskrisen var ett faktum. I ett enda svep blev prestandabilar helt ointressanta, Den nya heta RS3100:an blev över en natt iskall. Av de planerade 1000 stycken blev det bara 248 stycken. Flera månader senare stod de flesta fortfarande osålda.



I Juli 1974 skeppades 50 stycken iväg till Australien där man skulle försöka promota dom att kunna användas i deras racigncirkus främst på Bathurst. Ford of Australia tog tveksamt emot bilarna och en del modifierades och tävlades med, runt hälften såldes som gatbilar. Dessa kallades nu Capri "Spa Special"

rejäl bakläpp, dubbla utblås, mycket svart och guldstripes, attribut som bara dessa 248 byggda RS3100/Spa Specials hade.  

Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Ett tag på 70-talet smekte jag alla Fords modeller i Sverige... de kördes in i hallen och fick transportdammet och skyddande klet avlägsnat, ett mjukt skumbad inleddes, torkning, polish, vax, krombehandling, rutor och allt gummi fräschades upp... sedan var de klara för utställningshallen och leverans. :-)

Allra skönast var just Caprin... de var härligt att köra dem till hallen.

Postat av: F

Viva la Capri! Ännu en bil som man suktat efter sedan barnsben :)

2008-10-11 @ 09:42:39
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback