På inkommande, Mercurys Komet.

Kometer kännetecknas ju av de att de återkommer med jämna mellanrum, om än så sällan. Nånting som siktas ungefär lika sällan som en vanlig komet är Mercury Comet, men en sån årgång 1965 dök ovänatt upp nere på importen hos Nordtrafik häromveckan 

Comet Caliente coupé, Comet fanns i versionerna 202, 404 och den lyxigaste Caliente, hela 29247 sådana här byggdes 1965. och totalt över 150000 Comets.  Inte så lite, men modellen har kommit en del i skymundan mot  syskonmodellen Ford Fairlane, och även GM:s midsize-modeller Chevelle, Tempest och Cutlass.  


Comet kom med 200" rak sexa, förutom Comet Cyclone som bara fanns som coupé och hade 289" V8 på 200 hästkrfater, alternativt 225 med fyrportsförgasare. Sen fans det en Comet Boss också som var mer för rent tävlingsbruk, då fanns det en 427" på 425 hästar att tillgå. 

När det gäller nyare fordon på importfronten brukar det vanligtvis vara Camaros, Mustanger eller Corvetter, men en stor Ford Crown Victoria från 2001 har letat sig hit. Det är den enda stora rambyggda sedanen med V8 och bakhjulsdrift som finns kvar i sortimentet, ett rullande fossil. Storkunderna på derssa är främst polis, taxi och organisiationer som exempelvis FBI och ATF.  

Namnet Crown Victoria har hängt med länge, den fina röd-vita Forden nedan är första årsmodellen som hette just så, och är från 1955. Också det en relativt ovanlig kärra att importera då det ännu finns ett stort utbud av dessa som såldes här nya. 
Mera Fordar, Thunderbirds sextiotalare verka vara gränslöst populära, här en hyggligt fin 66:a coupé. Och Mustanger likaså, mindre diskret kulör på denna 69:a cabbe. Dessa är dock inte så vanliga som man skulle kunna tro, cabrioleten avtog i popularitet under denna tid. Från att ha byggt nästan 150000 cabbar av första 65-66:orna så såldes det 1969 inte ens en tiondel av det, 14746 stycken bara som hittade ut ur försäljningshallarna. året efter hade till och med den siffran halverats. . 
    

Och en mycket prydlig Camaro SS från 1967, Chevrolets svar på Mustangens framgångar blev omedelbar succé, 220000 såldes premiäråret 1967, dock oklart hur många som var cabriolet respektive coupéer men runt 59000 hade sexcylindrig motor och 162000 försågs med något av de många V8 alternativen.


Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle

Kikar in efter att inte vart här på ett tag, som vanligt har du fina bilder och mycket trevlig fakta.

Hoppas allt är bra!

Postat av: Mårten

jajemen, prima liv i den här änden av landet :)

2008-10-03 @ 22:10:54
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Farbror Sid

Har alltid gillat Camaro/Firebirds 67-69/70... en sådan som original utan lull lull är vackert.



Latmasken Sid efterlyser här i bloggen en informativ och lättläst tabell över förhållandet: cubicinches = "våra" litern kanske och kubikcentimetrar.

... ja menar så du inte sitter sysslolös en lördag som denna... eller så slänger du ihop en sådan på nolltid. :-)

2008-10-04 @ 10:03:45
URL: http://farbror-sid.blogspot.com/
Postat av: någon

Är det någon som vet hur många liter bensin en mercury comet drar/mil? Eller vet ni något ställe där man kan få reda på det? :)



2008-12-12 @ 10:36:44
Postat av: Mårten

med sexa på 200" går den nog snålt, lilla V8:an skall inte heller dra mycket mer än strax över litern, 427" dragpack drar väl från massor till hur mycket som helst beroende på gas :)

2008-12-12 @ 19:21:39
URL: http://svammelsurium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback