Sagan om äpplet och lastbilen

Det var en gång ett äpple som skulle ut och åka..

Nej, det var det inte, men hur många lastbilar går det åt för att du skall kunna äta ett äpple? Svar:  Sju stycken!

Förutsatt att man köper ett importerat äpple i butiken så har äpplet varit med om följande. Trädet är planterat, det har med all säkerhet kommit dit med lastbil. Trädet skall sen gödslas för att växa och gödseln kommer dit med lastbil. Äpplena mognar och skördas, transporteras sedan med lastbil till en uppköpare. Som sen vidarebefordrar äpplet till ett lager i väntan på skeppning, med lastbil såklart. Til utskeppningen tas äpplet på en lastbil.  Äpplet kommer iland här, tas med lastbil till ett grossistlager, för att sedan med en annan lastbil distribueras ut till butiken. Alltså har det förenklat gått åt sju lastbilar och en containerbåt för att du skall få äta ditt äpple.
 
Med detta vill jag ha sagt att underskatta aldrig en chaffis, det är nog den viktigaste länken vi har i hela samhället. Utan lastbilschaffisen får vi inga äpplen eller mjölk, eller kaffe, eller bröd.  Sjukhusen inga mediciner eller operationsbord, skolorna inga böcker, inga hus eller vägar kan byggas utan dom.
Då vi har en regering som fullständigt saknar insikt i detta , så tycker jag att åtminstonde alla vi andra kan ge det en tanke varje gång vi ser tradarna ute i trafiken, En elogé til åkerinäringen och dess chaufförer! Utan er stannar alltihop

                 

Kommentarer
Postat av: Juhani/"gripplund"

Hahaha,,eftersom jag vistats på vägarna som chaffis i nästan 30 år så får jag på alla chaufförers vägnar tacka dej Mårten för ditt inlägg.

Äntligen en som fattat vad det handlar om,,, ;)

Postat av: Farbror Sid

Även om jag inte är lastbilschaffis, men ändå "bott på vägarna" sedan 70-talet, så instämmer jag fullt ut...!

2008-10-09 @ 07:11:14
URL: http://farbror-sid.blogspot.com/
Postat av: marie

så sant, så sant....

du skulle lagga ut det i typ aftonbladet när folk klagar o gnäller på lastbilarna...!

2008-10-09 @ 10:43:25
URL: http://www.geocities.com/misan_ekstrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback