Läckert på Läckö, Moparträff Lidköping 2008
Chryslerklubbens höstträff var denna gång förlagd till Lidköping med en tur till Läckö Slott på schemat. Vädret såg lovande ut så det blev av att åka dit. En gång i tiden var jag emellanåt i Lidköping på jobb, men det var tio år sen sist, så först blev det lite orientering runt stan med fika på Garströms konditori. Sen vidare ut mot Kållandsö för att möta upp med resten av klubben som var på guidning runt slottet.
Slottet delvis under renovering, men ser vackert ut ändå
Och så här vackert var det på parkeringen nedanför.
Vafalls?? Näe nu... att ta med en Chevrolet på Chryslerträff! Då var det allt tur att han tog med fika och tilltugg till allihopa så det var ju förlåtet.
På parkeringen återfanns en del i kategorin udda mopars, Plymouth hade ett brett modellutbud och 1966 späddes det på med denna VIP, som var lite lyxifgare än Fury-modellerna. 1962 års modeller från Plymouth har inte blivit så hett eftertraktade, eller eftrtraktade överhuvudtaget, men en svensksåld blå Belvedere dök upp.
Två bilar från Norge som visade sig, en fin 1965 års Imperial Le Baron, med en prislapp på 1000 dollar mer än en Cadillac De Ville samma år så var det här ett gediget lyxlok. Dodge Coronet 500 sedan från 1966. Numer ser man oftast häftiga coupe och cabbar av dessa mid-size bilar från sextiotalet, de reguljära sedanerna av samma basmodeller har hamnat i skymundan trots att de byggdes i långt mer exemplar. Mer spännande två Town&Country station wagons, en Newport från 1961 till vänster och en New Yorker 1960 till höger, kombibilar var statusbilar på den tiden, hardtopkarosser och påkostade finesser gjorde dessa långt dyrare än cabrioletmodellerna.
En annan uddabil som förtjänar lite uppmärksamhet, Dodge Coronet 500 från 1965, ytterligare en bortglömd årsmodell, denna röda svensksålda coupé var riktigt fin, "500" stod för lite sportigare bucketseats med mittkonsol och V8 som standard. 33000 byggda, vart tog dom vägen? Plymouith Valiant Signet av samma årsmodell rullar ut för avfärd mot campingen följt av de båda Town&Country som också lufasr iväg.
Vi saknade dock en känd Valiant, helgens stora överraskning var nog att Thord lämnat den hemma i garaget och istället köpt på sig en kanonfin Dodge Custom Royal Lancer coupé från 1955. En bil som det visade sig jag är bekant med sen innan då en vän ägde den under senare delen av 90-talet. och den var lika fin nu som då.
Mer udda-Plymouths, 1961 års styling var lite väl, hum, tja, jag gillar dom iallfall denna Belvedere sedan är även svenskåld, få har letat sig som privatimport. Ett gäng 58:or, till och börja med två fina 58 New Yorker coupéer som radar upp sig, finfin Imperial 58:a som står brevid Jannes tio år äldre Chrysler New Yorker. Här ser man tydligt hur mycket det hände inom industri och fordonsdesgin på dessa år. Och en Dodge Custom Royal coupé från samma år. Hur är det nu med dessa tänder i grillen? Året innan fanns dom på Custom Royal för at särsklija den från den billaigare Royal och Coronet, men finns sporadiskt på vissa 58:or. Jo det handlar om en Kanada-byggd Custom Royal, förutom de "egna" modellerna Kingsway, Regent och Mayfair byggdes även Custom Royals i Windsor-fabriken, men dom fick alltså dessa tänder som saknades på de USA-byggda.
Tipspromenad ingick i dagen följt av lite allmänt motorrumskikande, till vänster gapar Aulis Plymouth 55:a och til höger Sveins intressanta och ovanliga 1957 Dodge med D-500 motor. Och Chryslerprodukter inkämt härs och tvärs mellan stugorna på Krono-campingen, vilket gjorde detta till en trikgti angenäm dag.
Och det tyckte detta gänget också som skålade i punch på verandan. Tack till allihopa som var där och gjorde detta till en kanontrevlig dag i sen sommar eller tidig höstsol hur man nu ser på det.
Kul att se en fyrdörrars Coronet '66 i fint skick, till skillnad mot den något mer skamfilade jag själv ägde som förstabil: http://grandprix63.blogspot.com/2008/09/frsta-bilen.html
Jovisst uppskattar jag att dessa fyrdörringar finns bevarade också :) Och jag anses lite tokig bland vissa då jag gärna värnar om slantsexan också.
Grämer mig dock att jag inte klurat ut nåt bra sätt att kunna kommentera på din blogg :/