hösten 1962

Idag är det svårt att tro det men en gång var BMW väldigt nära stupstocken. Modellutbudet var skralt, i ena änden den lyxiga 502;an som var exklusiv fast föråldrad. Och i andra den lilla microbilen Isetta som man fått på licens från Iso. Däremellan nada, förutom två försök under kort tid, den tokdyra 507 roadstern som byggdes i 250 exemplar och den lika tokdyra 502 coupén i blott 400 ex. För att sen ersätta dessa båda 1959 med en lite större minibil, BMW 700 som faktiskt såldes i nästa 200 tusen exemplar.
Detta gjorde att man nu hade råd att satsa på en modell i mellanklassen. Resultatet nedan är den första BMW 1500 som togs in till Sverige på prov redan hösten 1962. En helt nyutvecklad tyst men varvvillig motor och mycket modern kaross med avancerade hjulupphängningar föll testfolket i smaken, priseet ansågs dock vara i överkant.
Men här alltså startskottet till BMW:s moderna framgångssaga.


Vad det omärkta flygplanet gjorde i bakgrunden vet jag inte men kombinationen bil/flyg är sällan fel.  

Kommentarer
Postat av: F

Flygplanet är med stor sannolikhet SE-CPP (reggan högst upp på fenan) - en Beech B33 Debonair som bara var reg i Sverige mellan 620725 och 621005 då den såldes till Västtyskland. Ska man gissa att bilden är tagen på Bulltofta?

Postat av: GTI mkII 16v

BMWs logo föreställer en roterande propeller så kanske är det därför kärran är med.

2009-04-15 @ 16:11:26
Postat av: Mårten

Bilden är tagen nångon skifter september/oktober så då är väl kärran alltså på väg ut.

2009-04-15 @ 17:09:27
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: F

Med största sannolikhet, jupp.



BMW hade ju en "flygmotsvarighet" i BFW....som sedan blev Bf...som i t ex Bf 109 ;)

2009-04-16 @ 23:28:50
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Mårten

Jo Bayrische hade ju en riktig Messerschmitt som jobbade där ;)

2009-04-17 @ 05:59:40
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: F

Man skulle kunna tro att BMW kunde varit tidigt ute med jeepar...om Willy hade legat på ;)

2009-04-18 @ 15:56:36
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback