The Melin collection - Beetlemania

USA:s mest populära importbil hette Volkswagen, lilla baggen blev otroligt populär under senare delen av femtiotalet framförallt i Kalifornien och de varmare delstaterna. Där ju den luftkylda motorn och den klena kupévärmen inte var någon märkbar nackdel. Sen rostar ju inte bilar bort i första taget i Kalifornien heller.


1963 och Joan White har åkt hela vägen från Salt Lake City i Utah för att hälsa på i Santa Ana



1967 ser vi Susan Kerr på uppfarten vid Melins hus på North Wright street



Och John Hill på samma ställe, samma år med sin VW.



Samt kusinen Bernt Johansson, en egendomlig detalj på samtliga dess Folkor är att i USA verkar blinkersen på skärmen sitta mycket längre in än vad vi är vana vid att se, varför det förhöll sig så vet jag inte.



Jim Elliot i Santa Ana med en ljusblåmetallic bubbla som fått lite större bromsar och hjul från Porsche 356.



Frank Thomas med en vit VW.



Don Bode med snygg röd VW i Santa Ana 1965 som dessutom har en ovanlig taklucka.



Allan Jones på Nabers hade en blå VW med lite extra lull-lull. Eftermarknadstillbehör är inget nytt och på denna ser vi sådana navkapslar, vita däcksidor och den karateristiska Kalifornienbågen på kofångaren som så många importbilar försågs med.



Den här har vi sett innan här:http://at-nabers.html

Kermit Barnard igen med Nabers lilla lustiga servicebil.



Sist en typ 2 buss också, I SAnta Ana1966 med tvåtonslack och extra rutor. Ägaren hette Doroty Meyers.


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Jag gillar bubblan, upp t.o.m. -67.

Hade en likadan som den röda -65:an, fast blå, med en sån där taklucka.

Tyvärr gick den till skroten, vilket är lite synd.

Jag visste inte att alla VW i Ca. hade California bågarna, jag trodde det var option, men av bilderna att dömma, så verkar det vara standrard.

2009-04-26 @ 05:42:21
Postat av: Mårten

jo, det verksom om alla fick det, men det skummaste tycker jag är att blinkers sitter helt annorlunda på skärmarna, varför har jag ingen aning om.

Övrigt så, tja jag har ju spm lästs innan en välrotad och kronisk aversion mot dessa bubblor.:)

Postat av: C

Bussen har knappast extra rutor, snarare fattas det 8 st i taket + ett stort hål. Lyxbuss med "delete option" på just takfönstren och soltaket. För mig obegripligt varför man skulle välja bort det men det såldes en del sådana bussar, främst i de varma staterna i USA.

2009-04-27 @ 19:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback