Vidunderliga och förunderliga ting - Snow Cruiser

Amiral Byrds Snow Cruiser.



I oktober 1939 stod den klar, och kördes sedan för egen maskin från Illinios till Boston där den lastades ombord på skeppet North Star med destination Antarktis.  17 meter lång, fem meter hög och med all sin nyttolast så vägde den 35 ton. Drivkällorna var två stora Cummins diesels på 150 hästkrafter vardera och dessutom så hade vare hjul en elmotor på 75 hästar styck.  De tre meter höga däcken specialtillverkades av GoodYear, de största däck som dittills tagits fram.

Denna skapelse var ett brainchild av Harold Vagtborg och Dr. Thomas C. Poulter, den senare hade varit med på Byrds tidigare antarktisexpedition. Överhängen fram och bak skulel göra det möjligt att till exempel glida över glaciärsprickor. Hjulen är indivuellt ställbara med hydraulik.  Medans snöstormarna psikade utanför skulle besättningen färdas bekämt udner sina expeditioner på den antarktiska kontinenten. Flygplan skulle medföras också.



Mer spännande läsning och hela historien om den makalösa Snow Cruisern finns här:
http://www.joeld.net/snowcruiser/Armour1.html

Här slutar den egentliga historien om Snow Cruiser och myten tar vid. Vad hände egentligen? Denna jättemaskin hade varit förstesidostoff i alla tidingar, mediacirkusen runt spektaklet var enorm, Dr Poulder och Admiral Byrd var bifigurer, Snow Cruiser var den stora stjärnan på expeditionen. 

Vad man konstaterade första dagen i antarktis var att den inte riktigt fungerade som det var tänkt.  Den fungerade i pricip inte alls. Här en unik bild som visar hur man försökte rädda bjässen med att montera extra däck samt kedjor för att kunan komma loss ur snön . Efter detta nämns inte Snow Cruiser alls i rapporterna från Byrds expedition.


När USA drogs med i kriget kallades expeditionen hem, ingen verkade riktigt kunna klargöra vad som hände med Snow Cruisern eller var den nu fanns, man hade alltså tappat bort det största landgående fordonet som dittills någonsin byggts, och den har aldrig återfunnits.

Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Skulle vara någonting för sommarens cruisingar.

2009-04-06 @ 23:31:26
Postat av: Larsson

Jag kan inte fatta HUR dom kunde tro att det skulle fungera i snö och is!? Utan slirskydd?

Postat av: Peter Larsson

Coolt med dubbelmontage på ismonstret. :-) Som om det skulle hjälpa... Haha.



Vore kul att tippa ner den för en pist. Se upp i backen, annars får du...

2009-04-07 @ 11:48:43
URL: http://www.metica.se
Postat av: Jokern/ Woodridge

Håller helt med er, man kan inte begrip att dom trodde den skulle fungera på is och snö.

35 ton på fyra hjul!!!

Den gick väl knappat att köra på asfalt med :-)

2009-04-07 @ 18:13:18
Postat av: Mårten

Jo, den kördes 1000 miles på allmän väg till utskeppningen...

http://www.youtube.com/watch?v=BaxqmqRCk1U



2009-04-07 @ 18:24:15
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Strandholm

haha... Alltid när jag googlar störda saker ifrån det förgågna så hittar jag till din blogg av någon anledning! :)



Intressant läsning må jag säga!

Mvh Linus

2009-04-07 @ 22:26:18
URL: http://blogg.strandholm.se
Postat av: Jokern/ Woodridge

Vilket monster att möta på vägen.

Undra hur många det var som körde i diket, när dom mötte den?



Som sagt var, skulle vara någonting för sommarens cruisingar.

2009-04-08 @ 01:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback