Yxan svingas...
http://money.cnn.com/2009/04/24/autos/pontiac_obit/index.htm?postversion=2009042414
Ska 'rom lägga ner han?
det verkar så för den siste mohikanen... :/
Ingen större förlust för de senare modellerna dock, den vita där är ju rena BMW-klonen...
Lite tråkigt är det men det kanske är lika bra innan GM sätter Pontiacemblem på nåt kinesiskt blindarbete.
Chevrolet har dom ju lyckats dra i smutsen rejält redan, efter införlivandet av Daewoo.
Hade GM inriktat sig på kvalitet och snygg design för tjugo år sen och gett bilköparna ett vettigt alternativ till japaner och européer, så kanske det inte blivit så här...
Usch - det VAR bättre förr. MYCKET BÄTTRE!
Lite synd är det tycker ja.
Sista GTO:n är ju en dräpare, och klart fränare än en BMW eller Merca.
Att den ser modern ut är ju inte så konstigt, det är 2000-talet nu.
Hmmm...men det är klart, tittar man på senase Mustangen, och hur lyckad den blivit, så visst, kanske skulle GM tittat på -67 GTO:n, när dom ritade den senaste.
Hela den amerikanska bil industrin var för självgoda för en massa år sedan, och tog inte hotet från Europa & Japan på allvar.
Bara som en sån sak, när dom amerikanska bil tillverkarna gjorde sex cylindriga motorerna, så gjorde man dom medvetet lite dåliga.
Dom var inte dåliga kvalitets mässigt, men dom var för slöa p.g.a. man tillverkade dom så, för annars så skulle dom ta för mycker av V8:a marknaden!!!
V8:orna var ju option.
Men man tänkte inte på Europe'erna & Japanerna, helt otroligt alltså!!!
Sexorna då, jo Chevrolet's sexor har ju siames kanaler på insugs sidan och små ventiler = super dåligt!!! (jag fattar inte hur man kunde tillverka dom så dåligt)
Ford sexorna har insuget ihopgjutet med toppan = otroligt korkat!!
Chrysler hade i allafall ok kanaler, men dom var nog lite för små, och med små ventiler, men jag har inte forskat i det så ljupt.
Pontiac hade bra sexor 1966 - 1969, med separata kanaler och överliggande kam.
Dessa fanns även i en Sprint verision, med 4-portare, bra grenrör, mer komp & kam, en liten dräpare faktist.
Har faktist en så sexa ståendes, med 4-ports insuget & givetvis grenröret till det.
Men det är inte Sprint verisionen, tyvärr.
Bottendelen på den är samma som Chevrolet, det är bara toppen som är annorlunda, smart.
Jag håller med grandprix63 och Jokern.
Den Pontiac som är starkast i mitt minne är min kompis Bror Danielssons 1974 T/A med SD 455, 390 SAE net hp. Den var den absolut sista muskeln från Detroit innan smog-eran tog över.
Ett hiskeligt paket som drog 12:or på kvartsmilen i typ gatskick, standard vikt och lätt bak.
Han har kvar den i standardskick i ett garage någonstans i Umeå.
Eller om det är dottern som äger den nu?
Jag håller med grandprix63 och Jokern.
Den Pontiac som är starkast i mitt minne är min kompis Bror Danielssons 1974 T/A med SD 455, 390 SAE net hp. Den var den absolut sista muskeln från Detroit innan smog-eran tog över.
Ett hiskeligt paket som drog 12:or på kvartsmilen i typ gatskick, standard vikt och lätt bak.
Han har kvar den i standardskick i ett garage någonstans i Umeå.
Eller om det är dottern som äger den nu?