måndagsblandning från Nääs


Måndagskvällarna rullar oförtrutet vidare på Nääs, och även om hösten börjar stå för dörren så minskar inte tillströmningen till denna populära fikakväll. Det är ganska intensivt, vid sex är nån handfull på plats, halvsju nästan fullt och köerna tillfiket ringlar långa, vid åttatiden är det återigen bara en handfull kvar.

Trevlig Dodge Coronet 69:a  så kallad "White hat special" som synts innan här och var i bloggen rullar in, följt av en Mercyrt Montclair från 1957. En annan bloggbekant, Giselas fina och ovanliga Pontiac 2+2 från 1966 som det står mer om här:
http://pontiac-22.html. Den burleska vita coupén är inte en Excalibur som många tror utan en ännu mer ovanlig CMC Tiffany, byggd på Ford-bas, syns flitigt i göteborgsområdet på säsongen.
    
   
Jänkebilsdominansen på Nääs bryts av en Hillman Minx från 1960, med en deisgn som tydligt flirtade med USA blev detta en populär modell, I sverige såldes 532 Hillmans detta år, av dessa kan det högst finnas en handfull kvar. Hillman upphörde existera 1976. Åren 1962-63 fanns Thunderbird att få som tvåsitsig "roadster" men detta är en 65:a och hur kommer det sig? Jo trots att roadstern aldrig blev populär kunde man ändå beställa detta "rodaster tonneau cover kit" under ytterligare några år för 269 dollar extra att täcka över baksätet med.
Buick från 1966, men en annorlunda sådan, detta är en Le Sabre som förutom längden också skiljer sig markant i bakpartiet från den så mycket populärare storebror Electra 225.
Ett par lastvagnar från Ford. Personbilspickuper var inget nytt när dom slog igenom på sextiotalet, redan model A var populär som detta 1930. Här brevid sin efterföljare Ford Ranchero från 1965. 


Nåst äldst efter A-Forden denna måndag på Nääs, Chevrolet Master cabriolet från 1938, av över 460000 byggda Chevroletts detta år vara bara 2787 cabbar. En annan ovanlighet, 1951 sjöng de vackra fastbackarosserna på sista versen innan de återuppstod på sextiotalet, hos Buick hette dessa "sedanet" och denna fina svart Super De luxe sedant gjordes bara 1500 exemplar. Näst i raden en bländande vit Imperial Crown från 1959, med 4714 gjorda i hardtop sedan utförande var detta faktiskt Imperials mest sålda modell detta år. Chryslers från tidigare hälften av femtiotalet ser man sällan, och de byggdes inte heller i stora volymer, men 8365 sådana här Windsor club coupéer såldes 1951.
  
   
Triumph TR6 från 1970 letar plats bland alla stora bilar, prydlig Ford Torino från 1969 gör detsamma. Mercedes SL-bilar från sextiotalet kallades "Pagoda" och är en av mina favorit-Mercor, denna 280SL är bland de sista från 1971. Och kvällens "varför inte" idé, Porsche ombyggd till A-traktor! 


 

Kommentarer
Postat av: Per Hageblad

Chrysler Windsor DeLuxe Club Coupe -51 är till salu, se: www.hageblad.se

2009-09-01 @ 07:56:04
URL: http://www.nostalgimarknad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback