Den felande fantomen

Rolls Royce mest exklusiva serie som byggts torde vara Phantom IV. Åren 1950-56 byggdes det bara 18 stycken av dessa jätte-rollsar.

Chassiet mätte 5,85 i längd, i detta satt en rak åtta på 5,7liter och på det första en fyrväxlad manuell låda, efter 1954 använde man en fyrstegsautomat. 17 chassis gick iväg på beställning till karossmakare.

De var speciellt avseda för kungligheter och statschefer, såsom denna tourer med kaross från Mulliner, chassi #4AF18 som gick till General Franco i Spanien 1952. Detta var en av tre som hamnade hos Franco. 

 

Övriga potentater med Phantom IV var Kronprinsessan Elizabeth, sedermera drotting som mottog den första vagnen. Tre Phantom IV till byggdes åt medlemmar ur brittiska kungahuset. Kuwaits regent Abdullah III A-Salim köpte tre stycken med, övriga hamnade hos statscheferna i Persien, Saudi och Irak. 

Men bara 17 vagnar beställdes, den 18:e då? ja den fick stanna hemma på gården. Det andra chassiet som byggdes #4AF4, fick inte vara med i solglansen runt kungligheterna som de övriga, utan kom att användas som en rullande testbänk hos Rolls Royce. Och försågs sedermera med denna föga eleganta pickup-kaross för att ytterligare några år göra hundgöra på fabriksområdet.



4AF4 hade tjänat ut och skrotates 1963.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Man kan ju undra vad de skaffade för vagn efter det att 4AF4 skrotats?

2009-12-30 @ 19:44:52
Postat av: Mercury

Ha den var skojig, bakänden och framänden passar inte alls ihop. Snygg modell annars - ett värdigt åkdon.

2009-12-30 @ 20:08:44
Postat av: Mårten

Ja, och antagligen världens mest exklusiva farmarpickis...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback