Nyimporterat, med pil och stil
Det rullar forfarande in en hel del kul bilar i vårt land. Överst två Triumph, en TR3A och en TR4A som dessutom har kvar den ovanliga hardtopen. Dessa brittiska sportbilar blev snabbt populära i USA på sextiotalet, och trots att vi har relativt gott om desamma här så vänder sig folk ändå västerut för att hitta fina ex. Något mer bedagad är däremot Edsel cabben från 1958, en Edsel Pacer cab. Dessa byggdes bara 1876 exemplar, Edsel blev som bekant inte den succe Ford hade hoppats på. Nyare bilar hittar hit också, som denna Pontiac GTO med sexliters V8 motor. den nya GTO-modellen är egentligen en australiensisk Holden Monaro som sätts ihop av Pontiac med lite egna kännetecken. I grunden baserar sig Monaron i sin tur på en Opel Omega. Mer om historiken bakom Monaro hittar vi här: http://de-forgatna-del-13-holden-monaro-gts.html
Och ibland dyker det upp bilar som är långt ifrån mainstream, konstigt nog alldeles för sällan, men denna majestätiska vagn tillhör de mer ovanliga märken, en Pierce-Arrow från 1934.
Firma Heinz,Pierce&Munchauer i New York daterar sig tillbaks till 1865, men från 1872 tog George N Pierce över huvudkontrolen av bolaget och man kom då främst att tillverka cyklar. 1901 presenterades deras första bil, Pierce Motorette, som sedan följdes av mer påkostade vagnar under namnet Pierce Great Arrow, sedermera kortat till Pierce-Arrow. Ett markant särdrag var att man redan från 1913 fällde in framlyktorna i skärmarna, nånting som blev vanligt först senare hälften av 30-talet.
Pierce Arrow tillhörde de över skiktet av lyxbilstillverkare så deras produktion var aldrig särsklit omfattande, denna model 840A limousine kostade 3400 dollar 1934. I serien 1248A med v12 motor kostade en Brougham limoisine runt 7000. I jämförelse kostade en Ford roadster samma år 475 dollar. Toppåret för Pierce var 1929 med 9800 builar byggda, 1934 blev det bara 1740 sålda, och försäljningen fortsatte sjunka, finalåret 1938 satte man ihop bara 17 bilar.
Det finns bara en handfull Pierce Arrows i Sverige, två kända i registret men en eller ett par till må finnas på museum också.Så därför var det här lite överraskande, ett väldigt svenskt AHK-emblem återfinns i grillen, hkan det vara så att denna spännande vagn har en tidigare svensk historia?
Kommentarer
Postat av: Red
Noterar hur exakt MHRmärket passar in. Som gjort för sin placering.
Postat av: Larsson
Måste vara historiens fulaste strålkastarinfästning?
Postat av: Moppe-rejsarn
Åhh.. en Pierce-Arrow.. den här måste vara samma -34:a 840A som tidigare var registrerad i Rydaholm.
Har den passerat Tyskland? Tillbehörs blinkerserna fram påminner om de som Tyska myndigheter kräver.
Intressant att Pierce-Arrows V12:a från -32? levde kvar i Seagrave:s brandbilar ända in på sjuttitalet.
Postat av: Mårten
I Rydaholm? har du mer info om den? det är som sagt antagligen andra vändan i Sverige för den här, väntar på svar från AHK med.
Trackback