Bortglömdheter från Volvos gömmor
Även våra svenska små tillverkare har mycket gömt och glömt genom åren,.
Denna design kan man vid första anblicken tro kommer från Ford då dragen känns igen hos både Lincoln och Mercury från 1939, men det är fullskalemodellen för nästkommande Volvo-modeller PV60 och PV800 som skulle lanseras under 1940. Men så kom kriget och man fick plötsligt gott om tid att göra om den. Modellerna karvades fram i trä, det skulle ännu dröja länge innan man använde formbar lera i volvos studio.
PV444/544 blev en långkörare trots at man ideligen kom upp med förslag att ersätta den i princip redan från starten. PV454 hette denna studebaker-inspirerade idé som fick tummen ner runt 1953.
Rustan Langes förslag som arkiverats som #65 från samma tid, baklamporna är väldigt Ford-53 så. Karossen allt annat än det.
Och #55 som bar drag av den italienbyggda Volvo "Elisabeth"-vagnen, denna design trixades det med tills den så småningom blev den nya Amazonen
Denna modell är desto mer intressant, den är från 1955, men skulle lika gärna varit från 70-talet, fascinerande vad som blivit om den hade fått klartecken.
Här skönjar vi vad om kommer att bli Volvo Amazon, formen på plats, men notera att den ännu har markerade bakskärmar, och bara två dörrar. Mannen som ser ut som han just kommit hem från en Johnny Cash-lookalike tävling är studiochefen Jan Wilsgaard själv.
Amazon igen två dörrar till och med en betydligt mer sportig taklinje än vad modellen kom att ha i verkligheten, känns nästan lite Jaguar mk II i formen, och så kan vi ju inte ha det på en Volvo , Janne, gör om!
Även en stationsvagn skissades det tidigt på, bakdelen klart inspirerat av Plymouth/Dodge 57:or och taket är förhöjt som på Duett.
Trots nu ännu mer ålderstigen så försökte man så sent som 1965 att ge konstgjord andning åt gamla PV:n, den gräsliga 644 fick dessbättre tummen ner.
Samtidigt så satsade man på en prestigemodell, denna modell är dels riktigt rejält stor, och bär klart engelska drag inspirerad av Vanden Plas Princess. Till slut blev det den mer moderata 164:an av detta.
Och 140-serien i första utkast med blinkers ovanpå skärmarna som DKW F-102/Audi 60-modellerna
Nu börjar det brännas, notera att fronten skiljer från höger till vänster, man bestämde sig för att köra på vänstra linjen här för 142:an
Och inledningsvis skulle herrgårdsvagnen i 140-serien blivit enorm och ingen jäkel skulle klaga på taskig bakåtsikt, men lyckligtvis så slapp vi se denna versionen.
Men tyvärr fick vi aldrig se vad som borde vara Volvos mest spännande projekt nånsin, P172 som bör ha sett dagens ljus runt 1967-68. En tidlöst elegant sportcoupé i den högre divisionen. Bara en fullskalemodell, som kom så pass långt att den lackades mörkblå och ställdes ut, men proppen drogs ur projektet, som annars kunna blivit en klassiker .
Kul att se alla olika Volvos, man har ju ägt ett par Volvos själv.
Den där PV:n med typ 164 fronten var inget vidare, en sån kan nog bara bli uppskattad för sin "skönhet" i Vallåkra!
P172 var verkligen synd att den inte kom i produktion, men den var väl för snygg.
Bra blogg, som vanligt.
Nä, nu bär det snart av mot Norrköping, och marknaden där.
De färdiga, serietillverkade versionerna ser så självklara ut (PV, Amazon), men i själva verket var det en lång och svettig process innan man nådde dit. Som dina bilder visar.
En inblick i alkemistens verkstad: man prövar och prövar och till sist har man guld!
Ja, Jan Wilsgaard ser ju lite sliten ut där...