En eftermiddag i Skokloster 1966

Här är ett stycke tidig svensk hotrod historia i en smått osannolik samling.




Längst ner till vänster står Bosse "Gamen" Sandbergs "Purple Passion" som baserades på T-Ford-delar från 1919 och ett bakparti från 1927, Oldsmobilemotor och inredning i silverflake. . En bit ovanför syns "Glowing coupe" en radikal '32 Ford coupe som byggdes av Gamens bror Sven. En av den tidens mest uppmärksammade byggen, och den har idag återuppstått i denna tappning. Den Gröna roadstern ovanför kallades "Yankee car" och hade några år innan byggts av Palle Eriksson.


Däremellan syns Gustad/Brobergs dragster. Detta var sveriges allra första dragster som byggdes 1965, flera år innan det ens arrangerades dragracetävligar.

Den blåa '32 roadstern kallades "Early bird" och var en av sveriges första hotrods som här ägdes av Göran Silfors. Den hade stått klar redan 1959 eller 1960, och den finns kvar än idag fast i annan skepnad. 


De övriga vackra fordonen kommer från Skoklosters samlingar, som var ett av sveriges första riktiga bilmuseum. Samlingen finns kvar idag men flyttades förra året till Simrishamn

Kommentarer
Postat av: Larsson

Väcker minnen...

Postat av: Jokern/ Woodridge

Kul bild.

Sven Sandbergs "åter uppstådda" Glowing Coupe, är en bil med plast kaross, och inte originalet alltså.

original bilen, köptes av en som kallas för "Hottis", och jag tror att han har den kvar ännu.

Den var dock mycket rostig.

Jag kan ha glömt hur det var, Sven Sandberg kanske köpte tillbaka original bilen, men jag tror inte det.

2009-02-05 @ 20:58:20
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmmmm........har funderat lite.

Jag har alldrig sett den där bilden tidigare, men den ser ut att komma från en tidning, vilken i så fall??.

Man har ju så mycket tidningnar själv, så därför bev jag nyfiken.

2009-02-06 @ 06:47:27
Postat av: Mårten

den är ur teknikens värld anno 1966.

den nya glowing coupe är delvis replika, men en del originaldelar har jag för mig återanvändes.

Detta bör ju vara sådär 50% av hotrod beståndedet då, fattas bara Djurbergs bilar.

2009-02-06 @ 13:59:07
Postat av: Jokern/ Woodridge

OK. Tack för den infon.

2009-02-07 @ 01:50:51
Postat av: RadicalRides

Jag har för mig att Sillens "Early bird" är en 31 Roadster.

Sven köpte tillbaks "Glowing Coupe" ifrån just Hottis som sålt plåtkarossen men sparat resten skärmar, kylarmaskering, motor, chassi, ratstång m.m.

2009-02-18 @ 22:35:48
Postat av: Anonym

Teknikens Vårld gav ju ut en årsbok på den tiden. Minns att jag lånade den från 1966/67 på biblioteket här i Finland sådär ett år före Wheels Magazine publicerade sin artikelserie om de svenska hot-rod pionjärerna från 50-talet (Djurberg & Co.). Fick sommaren 1984 tag på ett par nr av nånslags föregångare till Allt om Hobby från 1964. Där efterlystes svenska hotrods, troligen som en följd av de amerikanska modellfabrikernas konstiga bilmodeller. Resultat spvitt jag vet:första versionen av Palle Erikssons rod presenterades (se http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=217184 Palles rod) samt Junkens '32:a. Jag fantasierda alltid att den var lackerad i nånslags grön mettallic/candy... Att den hade instrumentbrädan från nån Ford Thunderbird hade man ingen aning om. Hobbytidningens redaktör uteslt troligen eventuella bilder av denna. Glappet mellan sätet från Squarebirden och resten av vagnen borde man ha noterat.

2009-11-10 @ 22:09:58
Postat av: Anders

Teknikens Värld gav denna tid ut en årsbok, ovannämnda reportage publicerades även där. Minns att jag läste den lite mer än ett år innan Wheels skrev om de svenska hotrod-pionjärerna från 50-talet.

I Modell-Hobby med sportflyg 5/64 visades en bild av Palle Ericsons vagn i ett tidigare utförande. Chassie från en sen 30-tals Ford, Cheva 1924-31 plåtkaross.

I Modell-Hobby 6/64 presenteras Junkens '32 roadster, ser bättre ut i svartvit. Ingenting visas lyckligtvis heller av squarebird-instrumetbrädan, men nog den dåligt passande (stort glapp undertill) soffan med samma ursprung.

Kolla programbladet från Hot Rod show året därpå:

http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=217184

2009-11-11 @ 10:36:11
Postat av: Mårten

riktigt kul läsning :) Kan squrebirdbrädan månne blitt över när Gamen byggde Wild Bird?

På den här tiden var tillgången rätt begränsad kan jag tänka så man tog vad man kom över och byggde på... Wild Bird är för övrigt under renovering inte långt från mig.

2009-11-11 @ 10:53:37
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Isak

Sillens är en 31 Roadster på 32 ram med 32ans kylarmaskering. Motorn är 47 fordsida trimmad från 100 till 170 hästar.

2011-01-30 @ 14:46:59
Postat av: Hasse Brandberg

Early Bird A-Ford roadstern rullar i Dalarna (svart med Ray Hill flames)det ska tydligen vara den kul att dom överlever dom gamla roddarna.

Jag har några nummer av Teknikens värld med bla. reportage o byggbeskrivning av sveriges första dragster, och 1 nummer har jag där 1 ung Palle poserar på framsidan med HEMI rodden,1 nummer där Wildbird är på framsidan och 1 där 1 ung Gamen sitter på huk vid Purple Passion.

2011-04-04 @ 15:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback