Mer som vi aldrig fick se

Kanske nåt som skulle konkurrera med Austin Seven? Men det blev inte nån vidareutveckling av Rovers Scarab med svansmotor från 1930.




Om denna Renault hade kommit i produktion som tänkt 1950 så hade den säkert knyck smeknamnet "Paddan" flera år innan Citroen fick det epitetet.




1951 byggde Plymouth denna XX-500 med hjälp av Ghia denna conceptbil som ser riktigt produktionsmässig ut, men både Plymouth och resten av USA valde en vildare linje istället.




Nash hade också god hjälp av de italienska designhusen, under femtiotalet så ritade ju Pininfarina Nash modellprogram, med ett resultat det råder delade meningar om, men 1956 byggde Pininfarina ett exemplar av en Nash som var odiskutabelt vacker, låg och modern. Som det tyvärr inte blev någon uppföljning på.




Packards Clipper 1955 och 1956 var riktigt vackra vagnar signerade Dick Teague, av nån anledning förkastade man delad grill i sista stund för 1956 års uppdatering.




En trio från Skoda 1956 som det inte blev nånting av, vilket kanske var lika bra. Dessa prototyper hette 976,977 och 978 i turordningen hos Skodaverken.


 




En rätt intressant design som daterar sig från 1956, det är en prototyp till en småbil från Schweiz som hette Soletta, som det aldrig hördes nånting mer av sen.




Stilrena japaner från tidigt datum, Toyota byggde denna cabriolet med hardtop 1961.




Och året efter denna "type X" coupén i samma stil.




Avslutningsvis en tungviktare i ämnet vad som inte blev, den svenska Kalmar Terminal från 1970.Två lastbilsprototyper byggdes av Kalmarverken och testades flitigt innan projektet skrinlades. En egendomlig detalj var ingången genom fronten som skulle göra det smidigare vid lastkajerna, men misstänker åkarna var skeptiska till denna lösning. 

När projektet lades ned skrotades båda bilarna men den ena är numera räddad.




Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Toyota cabben var ju riktigt snygg, njaa, den skulle man faktist kunna tänka sig, också!!

2009-02-18 @ 20:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback