Specialpaddor

Kom på att det var onödigt längesen jag skrev nånting om Citroen DS detta måste vi ju genast råda bot på, Paddabstinens är det flera som har därute denna tid på året.


DS var extraordinär vid presentationen 1955 och kom att så förbli utan några större förändringar under sin tjugoåriga produktionstid.  Och ganska snart kom utomstående aktörer att komplettera sortimentet med specialmodeller som Citroen själva inte byggde.

Flitigaste var Chapron som hade ett nära samarbete med Citroen sedan länge och därifrån kom de åtråvärda cabrioletmodellerna av DS  överst en av de tidigaste taklösa paddorna från 1958






Med införandet av självbärande karosser så tynade flertalet karosstillverkare bort , det blev för dyrt och krångligt att konvertera eller förse den nya tidens bilar med specialbyggda skal. Och då DS var då det mest avancerade som någonsin byggts.

 DS decapotable som cabbe heter på franska kom dock att finnas under många år, men det var en riktigt dyr vagn, och även idag är priserna på dessa skyhöga dom få gånger nån Chapron cabbe är till salu.


Ett par exemplar byggdes också som fyrdörrars öppna vagnar, Guldmetallic DS23 från Heuliez 1962 och  Reutter gjorde denna baserad på den billigare ID19 modellen 1960.


 


En coupe från Italienska Frua visades upp 1961 föll dock inte Citroen i smaken så serietillverkning blev om intet.




Däremot kom Chapron att bygga ett antal olika coupéer på beställning , som Le dandy till vänster och Concorde till höger.
 

1965 syntes en prototyp kallad Gt som var ett verk av Italsuisse, men inte den ledde till någon vidareutveckling.

Majesty 1967 en lyxpadda från Chapron, med stramare linjer, mycket blänk och exklusiv inredning





1971 års Citroen DS Lorraine från Chapron, ett försök att göra paddan mer tidsenlig med tidens lådformade mode, dock med inte så lyckat resultat.




Samma design i coupéform, Chaprons Le Mans från 1972, Alfa Romeo måste haft rea på baklampor då dessa också återfinns på en del Iso Rivolta modeller från samma tid. 





Presidentielle, så kallades rätt och slätt de vagnar som specialbyggdes för presidenten, med förkärlek för just Citroen här i 1968 års utförande. Några år tidigare hade man dock gjort ett snedsteg , Renault hade samarbete med AMC och byggde alltså amerikanska Ramblers på licens i Belgien med Renaults emblem. Genom Chapron byggde man en Rambler "Presidentielle"  Det sägs att De Gaulle åkte tjugo meter med den innan han hoppade ur den högljutt och vilt svärandes.


Den unika Rambler-Renault Presidentielle som fort förpassades till glömskan


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Har alldrig gillat dom där paddorna, och inte blev dom bättre av coupe försöken heller.

Cab varianterna, är väl i så fall dom mest lyckade av dom.

Rambler Presidente, var en riktig fuling den med.



Nu är dom flesta bilarna i inslaget rätt ovanliga, som tur är.

2009-02-03 @ 20:40:56
Postat av: Jokern/ Woodridge

Själv har jag alldrig gillat dom där paddorna, har alltid tyckt att dom varit ortoligt fula, ända sedan jag var liten grabb.

Inte blev dom bättre av coupe försöken heller.

Cab varianterna, är väl i så fall dom mest lyckade av dom.

Rambler Presidente, var en riktig fuling den med.



Nu är dom flesta bilarna i inslaget rätt ovanliga, som tur är.

2009-02-03 @ 20:49:20
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmm.....blev något skumt förut, därav dubbla inlägg.

Kom ej till sidan där man skall skriva in lösen orden, ändrade och försökte igen ett par gånger, med samma sak igen.

Nu har 2 st av dom plötsligt kommit med i allafall.

2009-02-03 @ 21:53:55
Postat av: svensson

Citroen DS var fulländad från början. Vissa av de cabbar du visade överst var snygga, samt möjligen Preisdentielle; annars får man väl säga att customisering av denna modell inte lämpade sig.

Postat av: Charlie

Nice post. I used to be checking constantly this weblog and I'm inspired!
Very useful info specially the final section :) I deal
with such information a lot. I used to be looking for this particular info for a very lengthy
time. Thanks and good luck.

2017-05-09 @ 13:08:18
URL: http://halvani.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback