The Melin Collection - behind Nabers
På personalparkeringen vid Nabers Cadillac ser vi en del vagnar som vid dessa år 1968-69 var lite åren komna redan då
John Schinenfeld har hittat ett riktgt gammalt lyxlok, en maffig La SAlle cabriolet från 1938. La Salle byggdes av GM åren 1927-40 som en slags budget-Cadillac. Med ett nypris på 1415 dollar så var den runt 400 dollar billigare än storebror Cadillac.
Johns garderob skulle nog en hel del rockabillyfans idag kunna mörda för att få tag i.
Lloyd Amplers Chevrolet 51:a är här alltså sådär 18 år gammal, men kan nog se rätt hygglig ut med lite puts och omvårdnad. En sån här bil kan inte kostat många dollar då.
Johnny Smith har en 1954 års Ford Crestline Victoria. Nästan 100 000 sådana här snygga coupéer byggds hos Ford detta år och ytterligare 13000 med plexiglastak, dessa hette Skyliner och är idag mycket åtråvärda vagnar.
Robert Smith med en Oldsmobile från 1956, tolv år gammal så ser den rätt skamfilad ut, dessa vackra bilar var helt passé på den här tiden.
Ray Schreffler med en styvt 20 år gammal Cadillac av 1947 års modell, sista året innan man lät bakskärmarna få små fenor, som senare bara blev större och större.
Floyd Elkind hade också en pampig fyrtiotalare, Chrysler Windsor var visserligen en billigare modell med sexa till skillnad från den dyra New Yorker som hade rak åtta under huven. 1946-48 års Chrysler går i princip bara att skilja åt på serienumret.
Här är Chuck Donnell med en rätt fin Pontiac Catalina från 1959, det står ännu en 59 Catalina cabriolet i bakgrunden, även en rätt ny '67 Cadillac som har fått lite ont i plåten och skall antagligen in i plåtverkstan för lite kosmetika.
I plåtverkstan jobbade på denna tiden Richard Parson, som även han till vardags körde 59:am en Buick Le Sabre cab.
Ramon Lowe var speciellt utbildad bromstekniker, och när han inte skruvade kundbilar så mekade han på sin 1958 års Pontiac Chieftain, som det kördes race med på helgerna. Karossen är en tvådörrars sedan, en karosstyp som var att föredra ur racing synpunkt. Dessa hade lägst vikt och maximal vridstyvhet. En anledning till att just dessa tvådörrars med stolpe är sällsynta idag.
På nästa bild Ramons Chieftain i depån på OCIR, Orange County raceway. Av siffrorna på rutan kan vi dra slutsatsen att man satsade på bracket-racing, index på 13,17 sekunder är rätt så imponerande för den här bilen med sin 370" motor.
Som vanligt en samling vackra bilar i Melin Collection, 58 Pontiacen i race utförande var kul =)
13,17 sekunder, om det nu är indexet, då ska man tänka på att modern Porsche Turbo gör strppen på kanske 13,5 sekunder.
Den skulle förmodligen få pisk i ett race mot Pontiacen!!
Jag tycker det ser ut som att det står H/S på rutan, men det är så otydligt, så det kan vara helt fel.
Om det nu är så, så skulle den i så fall gå i H Stock, d.v.s. i standrad klassen, vilket alltså är otrimmat!!!
Jag tror inte om bracket var så vanligt vid den här tiden.
Bäste bloggvän! Du borde allt ha någon form av register eller "taggar" så man bättre kan hitta nland Dina fina bilder!!!
taggarna och sökord försvann när blogg.se bytte plattform :/
Jokern: tolka siffrorna var inte lätt, kanske 1317 är startnummer... fast 13 sekunder är ju inte orimligt för trimmad dylik. jag fick nuffrorna till M/S modified standard men som sagt svårt att se.
Mårten:
M/S, modified standard, har man mej veterligen alldrig haft en klass som hetat i USA.
Det har väl funnits ett par fler tävlings organisationer i USA, än det finns nu, så kanske har det funnits.
MS, modifierad standard, var något man körde i Sverige förr, men det är ju numera Super Stock här oxkså.
När det gällde trimmade original bilar, så är det SS = Super Stock, som gäller.
Ja, det är väldigt svårt att se vad det stod på rutan.
Keep up the good work