The Melin Collection - California Ramblers
En 1959 års Rambler Six Super står på gatan i Costa Mesa 1964, hela 77577 sådana här byggdes och ytterligare 61399 fyrdörrars sedaner i De Luxe och Custom Six serien. V8-modellöerna hette Rebel och Ambassador. 1959 var ett bra år för American Motors under George W Romneys ledning med totalt 374240 bilar sålda och man gjorde en årlig vinst på otroliga 60 miljoner dollar.
Mer om outsidern AMC och dess framåtanda under denna tid finns ju även att läsa om här:
http://en-dag-pa-jobbet-med-george-w-romney.html
Helen Westering i Costa Mesa står vid sin 1960 års Rambler Ambassador Custom. Denna kostade ny $2732 , faktist lite mer än en Ford Galaxie sedan. En ganska påkostad Rambler alltså, 10949 stycken byggdes av denna modell. Även om detta var den flottaste modellen så var dom ganska modesta i storlek med en totallängd strax över 5 meter och en bredd på 180 centimeter.
I Santa Ana ser vi Helen Kyllingstad med sin 1957 års Rambler Custom sedan. Detta år fanns V8 även i den vanliga Rambler serien och var på 250" Packards 352" var förbehållen Ambassador modellen som för sista året gjordes under Nash namn. På utrustningslistan fanns bland annat dubbla högtalare i stereo, säkerhetsbälten, barnsäkerhetslås och bilbarnstol. Finesser som var långt ifrånb en självklarhet 1957.
I Garden Grove hittar vi en nästan likadan, men det är den lite billigare Rambler Super med sin ägare James Exon. 90 dollar skiljde i grundpriset och då fick man lite enklare dekor och så kunde man inte välja läderklädsel från tillvalslistan, eller den ovaliga tretons-lackeringen som var tillgänglig på Custom serien.
Lauro Elenes på samma ställe körde också Rambler, en 1959 års Rebel Super Cross Country wagon. Rebel hade V8 motor som standard men sålde mycket mindre än den sexcylindriga Six modellen. 3634 sådana här byggdes, att räknas emot hela 66739 Rambler Super Six wagons.
En lite äldre Rambler denna gång, 1953 års Rambler Country Club som var en tvådörrars hardtop coupé , här syns en av dessa ovaliga små Ramblers i Tustin år 1961, ägaren hette Leon Thompson.
Denna Rambler Ambassador Custom sedan från 1961 hörde hemma i Van Nuys hos Edwin Nelson. Ambassador var en rätt exklusiv Rambler, av årets total produktion på 380 525 vagnar så var bara lite över 18000 Ambassadors. V8 på 250 hästkrafter var enda motoralternativet.
På nabers Cadillac i Costa Mesa ser vi Morrie Donahue 1968 med en 1962 års Rambler Classic Custom sedan , detta års mest sålda Rambler i alla kategorier, 68699 stycken såldes.Åren 1961-63 fanns dessa med en sexcylindrig motor helt i aluminium på 196" och 127 hästar. Men man kunde få den i vanligt gjutjärn istället om man ville utan extra kostnad.