The Melin Collection - Muscles at Garden Grove
Orange county Flood control är en enorm anläggning förlagd i garden Grove, många människor sysselsätts härigenom och här kan vi se lite av deras fräcka kärror från personalparkeringen.
Bilden är från 1960 och här är Max Thompson på väg hem från jobbet med sin Corvette från 1955. Corvetten hade presenterats två år innan med det var först 1955 som den fick en V8 under huven, bara 700 byggdes.
Jim Johnson samma år med en nyare Vette, den är från 1959. Nypriset var modiga $3875 för det sportigaste USA kunde uppbringa. Men detta har inte hindrat Jim som redan sågat upp huven för att få plats med sex Stormbergsförgasare. Samt chrome reverse fälgar i bästa Barris-stil.
Året är 1961 och Verl Grafton visar upp sin Austin-Healey , en vacker sportbil på brittiskt manér. Importerade engelska sportbilar var riktigt populära i Kalifornien, trots att de var rejält dyra. Kostade antagligen mer än ovanstående Corvetter.
Den här bilden är tagen 1967 och visar Dick Meyer med sin 1959 års Studebaker Silver Hawk. Detta var riktigt vassa vagnar på sin tid med kompressormatad V8 som standard och fina vägegenskaper
William Boydston körde också Silver Hawk, men av 57 års modell, motorn i dessa var en 289" på 235 hästar, den lyxigare Golden Hawk hade närmare 300 hästar från samma maskin.
Och ännu en Studebaker i Garden Grove, Froline Ruiz med en GT Hawk från 1963. Studebaker hade bantat modellprogrammet till bara Lark-serien och Hawk-coupén var det enda som fanns kvar av de gamla modellerna, men nu endast i detta GT utförande. 4634 stycken byggdes av dessa.
Det är 1969 och Ed Flohra visar upp sin nya Camaro, det är ingen SS eller RS utan en rätt basic coupé, men vad som är märkligt är att den har 307" emblem, då annars dessa hade 327":an som bas-V8 undantaget Z/28 som hade 302" alternativt 307", men allt gick tydligen att ordna om man ville.
Och så ser vi Roy Grosskopf med sin 1970 års Camaro Z/28, en helt ny kaross, men RS/SS och Z/28 alternativen fanns kvar. Nu fick Z/28:an byta ut den lilla varvvilliga 302"an mot en ny större 350" på 360 hästar som enda motoralternativ. Bara 8733 av total 125000 såldes som Z/28.
Ännu en Corvette, året är 1968 och en nyrakad Gary Johnson vid sin 60:a
Buick Riviera årsmodell 1966 är en jättebil i sammanhanget, men inte desto mindre potent för med sin Wildcat 425" motor på 365 hästar så flyttar det ganska bra på Rivierans dryga två ton
Sist men inte minst i Garden Grove så möter vi kontorissan Vera Humpfries vid sin nästan nya Pontiac GTO 1964. Klistermärkerna på kofångaren är antagligen passerkort eller P-tillstånd. Hur som helst så förr sattes sånt oftast på kofångaren och inte på rutan, då man i en hel del stater inte fick skymma rutorna med nånting enligt lag. Därav dess ursprungliga namn, "Bumper-sticker"